«تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس» گزارشی از پنج سال فعالیت است

ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

20 آذر 1395


یک کتاب جدید، به دانش‌آموزان دبیرستانی در دلتای آرکانزاس[1] فرصت میدهد با تشویق و همکاری دانشگاه آرکانزاس در جشن‌های فرهنگی مربوط به تاریخ و فرهنگ بومی خود شرکت کنند. «طرح تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس: فرهنگ، مکان و اصالت»[2] گزارش کاملی از یک فعالیت پنج ساله است که با یک سؤال ساده و مستقیم برای دانش‌آموزان دبیرستان‌های شرق آرکانزاس شروع شد: «شما از چه می‌خواهید بنویسید؟»

دیوید جولیف[3] استاد انگلیسی در کالج علم و هنر سنت ویلیام فولبرایت[4] هدایت ‌کننده طرح و یکی از نویسندگان این کتاب می‌گوید: «ما یک طرح سوادآموزی راه انداختیم که به جوانان این مناطق کمک می‌کند تا شهر و مناطق زندگی خود را به‌ عنوان یک مکان مورد احترام و مکانی که ارزش حفظ کردن دارد، بشناسند و درک کنند. ما می‌خواستیم معلمان با همکاری مربیان دانشگاه آرکانزاس، به دانش‌آموزان خود کمک کنند تا آنها طرح تاریخ شفاهی و سوادآموزی را که خود طراحی کرده‌اند، به سرانجام برسانند.»

در این طرح، دانشجو- مربیان آموزش دیده دانشگاه آرکانزاس با دانش‌آموزان دبیرستانی در طرح‌های جدی نوشتاری که از مصاحبه‌های تاریخ شفاهی استخراج شده، همکاری می‌کنند. دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در درجه اول به صورت چهره‌به‌چهره و آنلاین به دانش‌آموزانی مشاوره‌های نوشتاری ارائه می‌دهند که در دبیرستان‌های کوچک و فقیر در مناطق روستایی در دلتا درس می‌خوانند. بسیاری از دانشجویان کارشناسی از کالج آنرز[5] دانشگاه هستند.

همگام با پیشرفت طرح، سه موضوع پیش از همه مطرح شد: نژاد، مذهب و غذا. طبق گفته جولیف این تقسیم‌بندی موضوعی درست‌ترین و بهترین بخش این طرح بود که به بهترین شکل انجام شد. او گفت: «دانش‌آموزان به پژوهشگران فرهنگ تبدیل شدند.»

این همکاری مزایای غیرمنتظره‌ای داشت که یکی از آنها شامل برنامه گذر از دبیرستان به کالج بود. وی همچنین گفت: «برای بسیاری از این دانش‌آموزان دبیرستانی، همکاری با این طرح نشان داد که آنها می‌توانند به کالج و حتی دانشگاه آرکانزاس بروند.»

جولیف، بنیانگذار طرح سوادآموزی بروان چیر در دانشگاه آرکانزاس[6] یکی از چهار نویسنده کتاب است. دیگران عبارتند از کریستین. ز. گورینگ[7] دستیار آموزش انگلیسی در دانشگاه آرکانزاس، کریستا جونز اولدهام[8] فارغ‌التحصیل دانشگاه آرکانزاس که اکنون کتابدار مجموعه‌های خاص در کالج‌هاورفورد در پنسیلوانیا[9] است و جیمز. آ. اندرسون[10] فارغ‌التحصیل دانشگاه آرکانزاس که اکنون دستیار استاد آموزش انگلیسی در دانشگاه لاندر در کارولینای جنوبی[11] است.

کتاب «طرح تاریخ شفاهی دلتای آرکانزاس» را انتشارات دانشگاه سیراکوز[12] منتشر کرده است، بروان چیر[13] در سوادآموزی، این طرح تاریخ شفاهی را تأمین مالی کرده است و بنیاد بروان[14] در هوستون[15] ۵/۱ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳ برای تأسیس بروان چیر به دانشگاه آرکانزاس اهدا کرده است. این دانشگاه در ۲۰۰ رشته دانشگاهی برنامه‌ رقابتی تحصیلی در سطح بین‌المللی فراهم کرده و متشکل از ۱۰ دانشکده و دارای نسبت پایین دانشجو به استاد در دانشکده‌هاست که به ارتقای توجه به هر از یک دانشجویان و نظارت بیشتر می‌انجامد.

 

 


[1] Arkansas Delta

[2] The Arkansas Delta Oral History Project: Culture, Place and Authenticity

[3] David Jolliffe

[4] J. William Fulbright College of Arts and Sciences

[5] Honors College

[6] Brown Chair in Literacy at the U of A

[7] Christian Z. Goering

[8] Krista Jones Oldham

[9] Haverford College in Pennsylvania

[10] James A. Anderson Jr

[11] Lander University in South Carolina

[12] Syracuse

[13] Brown Chair

[14] Brown Foundation

[15] Houston



 
تعداد بازدید: 4462


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 91

شما نمی‌دانید آن پسرک چه کرد و در مقابل آن ده نفر کماندوی ما چه حرکتی کرد ـ با اینکه تنها و غریب بود. برایتان گفتم که آن سرباز بیچاره به طرف پسرک نشانه رفت. پسرک دیگر گریه نمی‌کرد. او مردانه ایستاده بود و با چشمان باز به لوله تفنگی که به طرفش نشانه رفته بود نگاه می‌کرد. پس از لحظه‌ای سکوت صدای رگبار در بیابان طنین انداخت و گرد و خاک زیادی در اطراف پسرک به هوا برخاست. من به دقت ناظر این صحنه بودم. وقتی گرد و غبار فرو نشست پسرک هنوز سرپا ایستاده، خیره نگاه می‌کرد. از تعجب و حیرت کم مانده بود قلبم از کار بایستد. چطور چنین چیزی ممکن بود. پسرک ایستاده بود و با چشمان روشن و درشتش نگاه می‌کرد.