تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 3 (شهادتش بر همه تأثیر گذاشت)

حاج سید رضا شکرآبی از دوستان و آشنایان شهید شاه آبادی در این گفت و گو از اخلاق و شخصیت خودمانی آن بزرگوار، نکاتی را برای نخستین بار می گوید که در زندگی و سیرة کمتر انسان نامدار و بزرگی به آن ها برخورد کرده ایم،

تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 2 (نگاه باز شهید شاه آبادی به مسائل)

شهید شاه آبادی از روحانیون مبارزی بود که به سبب زندان شدن های مکررش در دوران مبارزه با رژیم شاه شهرت داشت. با این همه، متأسفانه اطلاعات کاملی از سال های زندان شهید در دسترس نیست.

شهید محلاتی، نمونه ای بارز از نقش روحانیت در دفاع مقدس...

نگاه سید علی اصغر تقوی، پژوهشگر دفاع مقدس، به شهدای روحانی آن دوران پر شکوه و در یاد ماندنی، به ویژه آیت الله شیخ فضل الله محلاتی، نگاه ویژه و جالبی است. تقوی، در این گفت و گو، دوره های مختلف زندگی مبارزاتی شهید را فصل بندی کرده و..

تاریخ شفاهی شهید شاه آبادی - 1 (تمام کارهایش با حقیقت و ایمان توأم بود)

آیت الله شهید حاج مهدی شاه آبادی، از هر نظر الگویی تمام عیار بود. انسان کامل همه کارش و همه حرفش درس است، حتی در ساده ترین کارها، مانند زدودن سنت غلطِ پیشی گرفتن مردها در تمام جزئیات و شؤون ریز و درشت زندگی ایرانی.

روایت آخرین روز از زندگی شهید محلاتی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد اشرفی اصفهانی، فرزند چهارمین شهید محراب، حضرت آیت الله حاج آقا عطاء الله اشرفی اصفهانی، است. او همچنین نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی بوده و به خوبی روایت آخرین روز حیات دنیوی شهید محلاتی در دفاع مقدس را به خاطر دارد.

کارم داستان نویسی نیست

خانم مریم شانکی را باید یکی از پیشگامان تاریخ شفاهی زنان در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق دانست. وی در سال‌های 1360 و 1361 ضبط‌صوت کوچکش را برداشت و به آبادان رفت و شروع به ثبت و ضبط خاطرات شفاهی دختران مانده در آبادان کرد. این کار او نقطه آغازی بر تدوین تاریخ شفاهی زنان در هشت سال دفاع مقدس بود. از این منظر جایگاه خاصی در زمینه تاریخ شفاهی زنان در جنگ تحمیلی دارد. مریم شانکی ماحصل بخشی از تلاشهایش را در زمستان سال 1370 در کتابی با عنوان “در کوچه‌های خرمشهر” توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت منتشر کرد

فرقة دموکرات آذربایجان از زبان ابراهیم ناصحی

زمانی‌که خبر خودکشی هیتلر در آوریل 1945/ اردیبهشت 1324 انتشار یافت، برای استالین تردیدی باقی نماند که تمام فکر و اهتمام خود را به موضوع نفت شمال ایران معطوف کند. به‌ویژه که دولت ایران فرستادة او را ـ سرگئی کافتاراذره ـ چند ماه قبل (18 دی ماه 1223)، دست خالی از تهران برگردانده بود. از این منظر غائلة آذربایجان و تشکیل فرقة دموکرات به رهبری پیشه‌وری و اندیشه جداسازی آذربایجان از ایران را باید طرح و نقشة استالین دانست.

یک الگوی مناسب برای تاریخ شفاهی نداریم

غلامرضا آذری خاکستر، گفت: «هنوز یک الگوی مناسب برای تاریخ شفاهی نداریم» و مقاله اش را با عنوان «تاریخ شفاهی بازسازی هویزه» ارائه داد. او کارشناس مصاحبه سازمان کتابخانه ها، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که در دومین همایش تاریخ شفاهی مهرماه 1389، حضور داشت.

گفت و گو درباره تاریخ شفاهی

تاریخ شفاهی به معنای علمی آن چیزی ورای خاطره نویسی است. تاریخ شفاهی بطور خاص آن است که به انگیزه تاریخ نگاری از یک جریان یا موضوع خاص، از زبان کسی که درگیر آن ماجرا بوده، طی مصاحبه حضوری، مطالبی عرضه شود که نتیجه آن تبیین آن جریان یا موضوع است.

گفت و گو درباره هویت ملی و تاریخ نگاری

هویت شاخه های گوناگونی دارد و هویت های مختلفی هم وجود دارد که هویت ملی یکی از آن هاست. معمولاً این نوع هویت به چیستی و کیستی انسان هایی برمی گردد که در چارچوب یک کشور زندگی می کنند و خود را بر اساس آن سرزمین که دارای مرز و فرهنگ و تاریخ خاصی است می شناسند.
...
42
...
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 98

آن روز صبح که از سنگر بیرون آمدم جنازه آن افسر و گروهبان راکه به خاطر نماز خواندن گزارش کرده بودند دیدم: ستوان یکم عبدالرضا و گروهبان حسن. این گروهبان خبرچین بود که خبرها را به ستوان عبدالرضا می‌داد. من واقعه آن شب را نتوانستم برای کسی بیان کنم. خیلی دلم می‌خواست به آن پاسدار موتورسوار بگویم ولی فارسی نمی‌دانستم.