امام خمینی(ره) و شهدا چگونه زیستند؟

الهام صالح

12 خرداد 1395


هر یک از کتاب‌هایی که درباره شهدا به انتشار رسیده، سبک زندگی آنها را که شامل مجموعه‌ای از رفتارهای آنها است نشان می‌دهد، اما هر کتاب فقط به یک شهید اختصاص دارد و فقط سبک زندگی او را به نمایش درمی‌آورد. کتاب «زندگی به سبک امام و شهدا»* نیز همان‌طور که از نام آن مشخص است به موضوع سبک زندگی اختصاص دارد، اما در این کتاب، زندگی امام خمینی(ره) و بسیاری از شهدا مورد بررسی قرار می‌گیرد که این بررسی ابعاد مختلفی دارد.

«زندگی به سبک امام و شهدا» در بخش‌های مختلف تدوین شده است تا بخش‌های مختلفی از سبک زندگی این افراد را نشان بدهد. «احترام به والدین»، «همسرداری و ازدواج آسان»، «وفاداری به اسلام و ولایت فقیه»، «اهتمام به نماز اول وقت»، «دعا، نیایش و شب زنده‌داری»، «ساده‌زیستی امام و شهدا»، «دقت در مصرف بیت‌المال و رعایت حق‌الناس»، «همدردی، همراهی و همیاری با مردم»، «استکبارستیزی و مبارزه با ظالمین»، «ایثار و از خودگذشتگی»، «اهتمام امام و شهدا به قرآن و نهج‌البلاغه»، «خودسازی و تهذیب نفس»، «خبر از شهادت خود»، «تاکید بر حفظ حجاب»، «نوآوری و تدبیر»، «شیوه امر به معروف و نهی از منکر امام و شهدا»، «مکارم اخلاقی شهدا»، «گلخندهای آسمانی» و «عشق امام و شهدا به اهل بیت(ع)»، بخش‌های مختلف سبک زندگی امام خمینی(ره) و شهدا در این کتاب است. در هر یک از این بخش‌ها ابتدا نمونه‌ای از سبک زندگی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و سپس خاطراتی کوتاه از هر شهید منتشر شده. به هر شهید هم فقط یک صفحه اختصاص یافته است.

حجت‌الاسلام عبدالله میثمی، سید مجتبی علمدار، آیت‌الله بهشتی، مجید شهریاری، دکتر مصطفی چمران، محمودرضا بیضایی، حسین خرازی، مهدی باکری، محسن خسروی، استاد مرتضی مطهری، مسعود طاهری، علی هاشمی، محمودرضا وطن‌خواه و محمود اصلاحی، تعدادی از شهدایی هستند که در کتاب «زندگی به سبک امام و شهدا» به بخشی از الگوهایی که در زندگی به آن پایبند بودند، اشاره می‌شود.

این کتاب دارای پیشگفتار، مقدمه و سخن آخر است. مطالب «زندگی به سبک امام و شهدا» از منابع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در واقع بخش‌هایی از خاطرات شفاهی اطرافیان امام خمینی(ره) و شهدا درباره آنها است. این کتاب برای آنهایی که می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی با زندگی شهدا آشنا شوند، منبع مناسبی به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب که به موضوع «همسرداری و ازدواج آسان» اختصاص دارد، درباره سبک زندگی امام خمینی(ره) چنین نوشته شده: «امام خمینی(ره) و خانومشان شب رو تقسیم کرده بودند. دو ساعت امام می‌خوابید و خانم حواسش به بچه‌ها بود. دو ساعت خانوم می‌خوابید و امام بچه‌داری می‌کرد... روزها هم حضرت امام(ره) بعد از درس یک ساعت رو مخصوص بازی با بچه‌ها قرار داده بودند.»


* زندگی به سبک امام و شهدا، به اهتمام ناصر کاوه، نوبت چاپ، اول، 400 صفحه، مصور (رنگی)، تهران: نوآوران سینا، 1394



 
تعداد بازدید: 4693



http://oral-history.ir/?page=post&id=6378