طرحی که گذشته را روشن خواهد کرد

آموزش تاریخ شفاهی برای گردآوری خاطرات مردم از آبراه تاریخی

جیل بوچانان[1]
ترجمه: نرگس صالح‌نژاد

26 مرداد 1395


دویست سال است که قایق‌ها در آبراه یونیون حرکت می‌کنند

علاقه‌مندان آبراه یونیون برای کمک به حفظ میراث طبیعی و فرهنگی این منطقه کمک هزینه‌ای ۶۰ هزار یورویی دریافت کردند. این پول برای شرکت مردم ساکن در حاشیه آبراه یونیون از ادینبورگ[2] تا فالکریک[3] در این طرح استفاده خواهد شد.

قایق‌های آبراه یونیون پول صندوق قرعه‌کشی میراث[4] را برای طرح جدیدی با نام «باز کردن آبراه یونیون»، دریافت کردند تا در این طرح با شرکت مسیرهای آبی اسکاتلند[5] و آبراه‌های اسکاتلند[6] همکاری ‌کنند.

 این ابتکار مجموعه متنوعی از «فرصت‌های منحصربه‌فرد یادگیری، آموزش و کمک‌های داوطلبانه» را برای مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند. داوطلبان آموزش تاریخ شفاهی می‌بینند تا داستان‌ها و خاطرات مردم از آبراه تاریخی را به منظور کمک به ایجاد یک آرشیو تاریخ شفاهی جمع‌آوری کنند.

میراث روزآمد شده این آبراه ۲۰۰ ساله، داستان‌ها و عکس‌های جمع‌آوری شده در برنامه (اَپ) جدید ویژه گوشی‌های هوشمند با نام «آبراه یونیون» در دسترس خواهد بود. این برنامه برای نشان دادن گذشته و همچنین شناسایی مناظر دیدنی تاریخی و محلی طراحی شده است.

این نرم‌افزار (اَپ)، قرار است همراه با یک جزوه رنگی و نشانه‌هایی از میراث این آبراه در دو جایگاه در کنار آبراه در دسترس قرار داده شوند تا بازدیدکنندگان را به کشف و لذت بردن از میراث غنی این آبراه تشویق کنند. همچنین این فرصت برای مردم محلی وجود دارد که در تولید یک فیلم انیمیشن درباره جامعه خود مشارکت کنند و همزمان یک نمایشگاه سیار هم درباره این مردم برپا می‌شود.

کار کردن با مردم محلی تا زمان اتمام طرح با مدیریت لوییس گمبل[7] و مشاور فرهنگی او، کارن مارنی[8] در سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد داشت. پاتریشیا بووی[9]، مدیر شرکت قایق‌های آبراه یونیون، با استقبال از بودجه‌ای که اختصاص یافته می‌گوید: «ما از دریافت حمایت صندوق قرعه‌کشی میراث سخت خوشحالیم و اطمینان داریم که این طرح مردم محلی را درگیر خود خواهد کرد و باعث آموزش، فرصت‌های داوطلبانه و حفظ میراث طبیعی و فرهنگی آبراه یونیون خواهد شد.»

لوسی کیسات[10]، رئیس صندوق قرعه‌کشی میراث اسکاتلند هم می‌گوید: «به لطف حامیان قرعه‌کشی ملی، کمک‌های مالی صندوق قرعه‌کشی میراث باعث شدند نمونه‌های خوبی از صنعت، ناوگان دریایی و صنعت حمل و نقل اصیل بریتانیا را حفظ کنیم که نه تنها به ساختن کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی و رفاه اقتصادی‌ انجامیدند بلکه بر جهان نیز تأثیرگذاشتند. صندوق قرعه‌کشی میراث از بازگشایی آبراه یونیون خرسند است، زیرا تجربیات و دستاوردهای ما را از گذشته به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.»

این آبراه در سال ۱۸۲۲ به منظور دسترسی مستقیم مردم ادینبورگ به زغال سنگ ارزان قیمت افتتاح شد.

 

 


[1] Jill Buchanan, j.buchanan@jpress.co.uk

[2] Edinburgh

[3] Falkirk

[4] Heritage Lottery Fund

[5] Scottish Waterways Trust

[6] Scottish Canals

[7] Louise Gamble

[8] Karen Marnie

[9] Patricia Bowie

[10] Lucy Casot


لینتیتگو گازت
 
تعداد بازدید: 4318



http://oral-history.ir/?page=post&id=6526