دوازدهمین همایش در پیش است

مروری بر زمان و مکان برگزاری یازده همایش‌ تاریخ شفاهی ایران

به‌کوشش: محمدعلی فاطمی

08 آبان 1398


سایت تاریخ شفاهی ایران ـ دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران در پیش است. این همایش با موضوع «تاریخ شفاهی صنعت، مهندسی و پشتیبانی دفاع مقدس» سه‌شنبه 28 آبان 1398 در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

برای مخاطبان و علاقه‌مندانی که این خبر را شنیده یا خوانده‌اند، طبیعی است که مایل باشند درباره برنامه‌های پیشین این همایش اطلاعاتی داشته باشند. سایت تاریخ شفاهی ایران بر این اساس تلاش دارد تا زمان برگزاری دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران که مهم‌ترین برنامه با این موضوع و در این زمینه در کشور است، چنین اطلاعاتی را ارائه کند. در این نوبت، از زمان و مکان برگزاری همایش‌های قبلی نوشته می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید متولی برگزاری همایش تاریخ شفاهی ایران، انجمن تاریخ شفاهی ایران است. این انجمن، هر همایش را با همکاری مجامع علمی و سازمان‌ها و نهادهای فعال در زمینه تاریخ شفاهی برگزار می‌کند.

محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و عضو انجمن تاریخ شفاهی ایران، همزمان با برگزاری نهمین همایش و در صفحه‌های 201 تا 214 ویژ‌ه‌نامه آن که «اسناد افتخار» نام گرفت، گزارشی از هشت نشست تخصصی و همایش‌های انجمن تاریخ شفاهی ایران منتشر کرد. او در گفت‌وگویی به سابقه تاسیس این انجمن اشاره کرده و گفته که به سال 1383 بازمی‌‌گردد و این «که در آن چهره‌های آکادمیک و به لحاظ عملی و تجربی باسابقه حضور دارند و سالانه نشست‌هایی را برگزار می‌کنند.»

جمع‌بندی گزارش محسن کاظمی از هشت نشست تخصصی و همایش تاریخ شفاهی ایران و اطلاعات موجود در سایت تاریخ شفاهی ایران نشان می‌دهد که:

همایش‌های نخست، دوم و سوم تاریخ شفاهی ایران به ترتیب در 24 و 25 اردیبهشت 1383، 11 آذر 1383 و 23 خرداد 1386 در دانشگاه اصفهان برگزار شده‌اند. موضوع مشترک این همایش‌ها مباحث نظری تاریخ شفاهی بود.

همایش چهارم 6 و 7 اسفند 1386 با موضوع «مصاحبه در تاریخ شفاهی» در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری، در حوزه هنری و تهران برگزار شد.

پنجمین همایش 15 اسفند 1387 با موضوع «روش‌شناسی و موضوع‌یابی مطالعات شهری در تاریخ شفاهی» در مشهد و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار شد.

همایش ششم با موضوع «آموزش» 19 آبان 1388 در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

همایش‌های هفتم و هشتم با موضوع مشترک «تدوین در تاریخ شفاهی» به ترتیب در 11 بهمن 1390 و 3 اردیبهشت 1392، در موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در تهران و دانشگاه اصفهان برگزار شدند.

نهمین همایش 17 اسفند 1392 با موضوع «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» در یکی از مجموعه‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تهران برگزار شد.

همایش دهم، 6 بهمن 1394 با موضوع «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی 1342-1357» با دعوت موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در یکی از سالن‌های حوزه هنری در تهران برگزار شد.

یازدهمین همایش 9 اسفند 1395 با موضوع «تدوین در تاریخ شفاهی» در پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.

دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با موضوع «تاریخ شفاهی صنعت، مهندسی و پشتیبانی دفاع مقدس» 28 آبان 1398 در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

 



 
تعداد بازدید: 6626



http://oral-history.ir/?page=post&id=8865