تاریخ شفاهی؛ نظام پیشنهادها

غلامرضا آذری خاکستر

07 مهر 1399


در اوایل دهه چهل شمسی اولین اقدامات برای ایجاد تأسیسات گاز در خانگیران سرخس انجام شده است؛ سپس عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران در سال 1354 آغاز ودر سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف و در نهایت با یک وقفه سه ساله در 20 بهمن 1362 به بهره‌برداری رسید و مدیریت این شرکت پالایشی از سال 1362 تا کنون را 9 نفر از مهندسین بر عهده داشتند.

کتاب تاریخ شفاهی نظام پیشنهادهای شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد (خانگیران) تألیف سید علی مزینانی، غلامحسین نوعی و مولود عیسایی در پاییز1398 توسط انتشارات کتیبه میراث شیعه در تیراژ 1000 نسخه و با قیمت 25000 تومان منتشر شده است.

نویسندگان  علاوه بر این کتاب تا کنون در حوزه تاریخ شفاهی طرح‌ها و پژوهش‌هایی انجام داده‌اند؛ از جمله به کتاب «روی ریل خدمت تاریخ خط یک قطار شهری مشهد» می توان اشاره کرد. تدوین‌کنندگان این کتاب تا ضمن مطالعه 1182 برگ سند از بایگانی دبیرخانه با 31 نفر ازشخصیت‌های کلیدی نظام پیشنهادها حدود 52 ساعت مصاحبه انجام داده‌اند.

این کتاب در چهار بخش کلی و چند فصل تدوین شده است. بخش اول: مروری بر پیشینه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد (خانگیران) دارد. در این بخش به سابقه مختصری از نحوه پیدایش گاز و اقدامات صورت گرفته برای پالایش، مطالبی آمده است.

بخش دوم کتاب به  دوران کاغذ، پیشنهادهای فردی و کمیت‌گرایی اختصاص دارد. مهمترین مطالب ارائه شده عبارتند از پیدایش نظام پیشنهادهای شرکت و گسترش دامنه نظام پیشنهادها. در بخش سوم کتاب به  دوران رایانه، نظام پیشنهادها و کیفیت‌گرایی پرداخته‌ شده است. مطالب در 10 فصل به ارتقاء نظام پیشنهادها، ورود و ارتقای نرم‌افزار، پیشنهادهای فردی، آموزش و تبادل تجربه و... تقسیم‌بندی شده‌ است. بخش چهارم کتاب با عنوان «هنرمند قدر بیند و بر صدر نشیند» تدوین شده است. مهمترین مطالب این بخش در محورهایی چون؛  همایش و جشنواره ملی نظام پیشنهادها و جوایز خلاصه می‌شود.

مهندس سید مجید منبتی مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در مقدمه کتاب ضمن تشریح نظام پیشنهادها معتقد است: نظام پیشنهادها یک ساز و کار نظرخواهی پویا و پرسشگر است که می‌کوشد کوچکترین راهکارهای بهبود فرایندهای جاری را از هر عضو و هر رده‌ای در مجموعه دریافت کرده، آن را در سرنوشت مجموعه مداخله دهد. امروز با انتشار تاریخ شفاهی نظام پیشنهادها تنها در این سودا نبوده‌ایم که صرفاً روند خود را بر تازه‌واردان این عرصه، عرضه داریم. در واقع قصد داریم توجه‌ها را به دغدغه‌هایی همچون ضرورت خروج این نظام از انحصار معدود دستگاه‌های حاکمیتی و استقرار آن در تمام شئونات جامعه، پیوند زدن این نظام تشخص‌بخشی، نظرخواهی و پرسشگری پویا با مسائلی چون تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و ترسیم دامنه‌های جهانی برای نظام‌های پیشنهاد در شرف پیدایش کشورمان، جلب نماییم.

نویسندگان در کلام پایانی، این کتاب را حاصل مصاحبه‌ها و اسناد 14 سال زندگی حدود 300 نفر از کارمندان داوطلب نظام پیشنهادها می‌دانند. هر مردمی که این تجربه‌ها و تأملات را بهتر مدون سازد، در میان دیگر مردمان از لحاظ دانش و علم سرآمد خواهد شد و مورد الگوبرداری قرار خواهد گرفت.



 
تعداد بازدید: 3454



http://oral-history.ir/?page=post&id=9464