خبرهای بهمن 1399

تنظیم: سایت تاریخ شفاهی ایران

06 اسفند 1399


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از بهمن‌ 1399 را می‌خوانید.

◄ در آستانه دهه فجر، «شبکه رادیویی انقلاب» فعالیت خود را آغاز کرد و تا پایان بهمن به فعالیت خود ادامه داد. رضا کوچک‌زاده، مدیر این شبکه رادیویی گفت: ما تلاش می‌کنیم در برنامه‌های مختلف‌مان ضمن بیان تاریخ شفاهی انقلاب از زبان بسیاری از کارشناسان، ناگفته‌ها را با توجه به مقتضیات و شرایط روز بیان کنیم.

◄ در راستای اجرای پروژه تاریخ شفاهی ورزش ایران، شهرزاد کردبچه با مهدی عباسی، پیشکسوت ورزشی و نویسنده کتابهای تاریخ ورزش، در محل کمیته ملی المپیک گفتگو کرد. همچنین مهدی حدادپور، مجری طرح «تاریخ شفاهی مجموعه‌ها و اماکن ورزشی شهر تهران» به مصاحبه و گفتگو با آقایان نادر فریادشیران و غلامحسین نوریان، پیشکسوتان ورزش در این حوزه پرداخت.

◄ کتاب «شیر دارخّوین» زندگی‌نامه شهید جواد دل‌آذر، با حضور فاطمه دولتی نویسنده اثر، محمدعلی رکنی منتقد ادبی و جمعی از علاقمندان به داستان و تاریخ شفاهی در قالب محفل «نقد روایت» نقد و بررسی شد.

◄ مراسم صبح خاطره «مشق‌های ناتمام» هم‌زمان با سالروز واقعه بمباران‌ مدارس کوچه بینش در دوم بهمن 65 با حضور مسئولان استانی، دانش‌آموزان، و شاهدان آن واقعه تلخ، در محل دبیرستان مهدیه زنجان برگزار شد. در این برنامه از پوستر آغاز به کار گردآوری خاطرات تاریخ شفاهی شاهدان بمباران کوچه بینش رونمایی شد و قرار شد این کتاب در دوم بهمن سال آینده به چاپ برسد.

◄ آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو شورای نگهبان در دیدار با مدیران رادیو معارف که در ساختمان دبیرخانه خبرگان رهبری در قم برگزار شد اظهار کرد: لازم است با تدوین تاریخ شفاهی بزرگان انقلاب و حوزه، دستاور‌های انقلاب برای نسل جوان بازگو شود.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران لرستان در خصوص تولید و پخش آثار مرتبط با ایثار و شهادت گفت: ضبط و پخش خاطرات والدین معظم شهدا تحت عنوان «سند افتخار» برنامه‌ای است که از سال گذشته عملیاتی شده و تاکنون تعداد 98 برنامه از والدین معظم شهدا در سراسر استان ضبط و از سیمای مرکز افلاک پخش شده است.

◄ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان ‌غربی، گفت: علی‌رغم شرایط خاص کشور به خاطر کرونا، حدود 80 درصد برنامه‌های ابلاغی به استان‌ها تا به حال محقق شده و عقب‌ماندگی در این حوزه وجود ندارد و در برخی از بخش‌ها همچون چاپ کتب اسنادی، تاریخ شفاهی و وصیت‌نامه‌های شهدا استان آذربایجان ‌غربی پیشرفت چشمگیری دارد.

◄ به همت اداره کتابخانه‌های عمومی خوی و ماهنامه سراسری ندای قلم، نشستی با موضوع «تاریخ شفاهی و انقلاب اسلامی» برگزار ‌شد.

◄ موزه سینما برای شناخت علاقه‌مندان به سینما به‌ویژه جوانان و نسل‌های آینده با تاریخ و رویدادهای سینمای ایران، طرح گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی و ثبت زندگینامه بازیگران را اجرا و کتاب‌های تاریخ سینما را به نمایش گذاشته است.

◄ نویسنده کتاب «سلول‌های بهاری» در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: این کتاب، تاریخ شفاهی سلول‌ها است. ما کاری را کردیم که شهید آوینی در جنگ برای فتوحات جنگی انجام می‌داد.

◄  مسعود ناصری، مدیرکل امور هنری فرهنگستان هنر، گفت: طرح تاریخ شفاهیِ اعضای پیوسته فرهنگستان هنر، تهیه و تدوین می‌شود. در این طرح ضرورت پرداختن به تاریخ شفاهی مرتبط با اعضای پیوسته فرهنگستان هنر بررسی شد و در حال حاضر اولویت به گفت‌وگو با این اعضاست.

◄  معاون ارشد مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در جلسه کمیته اسناد دفاع مقدس استان، احصاء تاریخ شفاهی رزمندگان را نقطه عطفی در جمع‎‌آوری مستندات تاریخی دانست و از عموم صاحب‌نظران و پیشکسوتان ایثار و شهادت دعوت کرد تا در راستای جمع‌آوری تاریخ شفاهی پیشکسوتان و رزمندگان و بارگذاری آن در سامانه «سجا» جهت بهره‌برداری پژوهشگران اقدام کنند.

◄ یکى از برنامه‌هاى دهه فجر امسال، جشنواره «برایم بگو» بود که با همکارى آموزش و پرورش و حوزه هنرى برگزار شد. در این جشنواره که تاریخ شفاهى انقلاب اسلامى و دفاع مقدس است، دانش آموزان بازتابى از خاطرات مربوط به دوران انقلاب اسلامى و دفاع مقدس را که از بزرگ‌ترها شنیده‌اند به تصویر کشیدند.

◄ تهیه و تولید بزرگ‌ترین کتاب مرجع و جامع تاریخ شفاهی جامعه پزشکی کشور کلید خورد. این کتاب سعی دارد تا نگاهی متفاوت و جامع به زندگی و عملکرد 90 نفر از تأثیرگذارترین چهرهای شاخص در بهداری رزم داشته باشد.

◄ رئیس حوزه هنری قزوین گفت: فیلم «مستند تاریخ شفاهی دی ۵۴» از جمله تولیدات پژوهش‌محور این مرکز است که به سیر تحولات سیاسی و اجتماعی قزوین در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب از زبان مبارزان می‌پردازد.

◄ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان زرین‌دشت از برگزاری جشنواره «لحظه‌های انقلاب» به مناسبت گرامیداشت دهه فجر خبر داد. این جشنواره در دو بخش شعر و خاطره‌گویی، بیان روایت‌های شفاهی انقلاب همزمان با نخستین روز از دهه فجر آغاز به کار کرد.

◄ امام‌ جمعه قزوین گفت: تاریخ‌نگاری شفاهی انقلاب اسلامی و ثبت خاطرات شهدا و مستندسازی آنان با کمک خانواده معظم آنان ضروری است.

◄ زینب عرفانیان، نویسنده کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» گفته است: من سعی کردم وجوهی مثل مستند بودن و قابلیت رجوع کردن را در این کتاب حفظ کنم تا بشود نام تاریخ شفاهی بر آن گذاشت. یک سری مصاحبه صرف و گزارش‌های پیاده شده در کتاب به کار نرفته و قطعاً از اصول و فنون داستان‌نویسی در آن استفاه شده است.

◄ کتاب «آقای کاف میم» خاطرات شفاهی حسن کمالیان (فعال فرهنگی و هنری مشهدی) با تحقیق و تدوین رضا پاکسیما از پژوهشگران واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مشهد از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

◄ رونمایی از کتاب دو جلدی تاریخ انقلاب اسلامی در چهار محال و بختیاری، انقلاب اسلامی به روایت زنان چهار محال و بختیاری، تاریخ شفاهی شهدای شاخص در چهار محال و بختیاری و رونمایی از مجموعه شعر غزل عشق اثر کبری موسوی قهفرخی در دهه فجر صورت گرفت.

◄ احمد حسینیا، نویسنده کتاب «گام اول پیروزی» گفت: اختلاف سلیقه و موضع‌گیری‌ها در بیان رویدادها و تحلیل تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی باید به وحدت برسد و یک مأخذ قابل دفاع و ارزشمند ایجاد شود که به عنوان منبع و مأخذ برای تمامی نویسندگان و فیلم‌سازان قرار گیرد.

◄ عضو شورای علمی و اجرایی دانشنامه استان همدان گفت: «دانشنامه تاریخ شفاهی همدان» اقدامی بدیع و مکمل دانشنامه فرهنگ و تمدن استان است که منتشر خواهد شد.

◄ به دنبال اقدامات مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مستندسازی تاریخ شفاهی کرونا، سازمان نظام‌پزشکی مشهد در مراسمی از این مرکز به عنوان تنها نهاد مستندسازی کرونا در کشور تقدیر کرد.

◄ نشست «گونه‌شناسی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی» به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال اداره‌کل پژوهش و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به صورت مجازی برگزار شد.

◄ قاسم تبریزی در گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان به بررسی و اهمیت توجه به تاریخ‌نگاری شفاهی و موانع موجود در این مسیر پرداخت و به کم‌کاری افراد در این زمینه اشاره کرد. او همچنین از دلایل اندک بودن منابع تاریخ شفاهی سخن گفت و برخی دوره‌های پرحاشیه و مهم تاریخ معاصر کشورمان را مورد نقد و بررسی قرار داد.

◄ مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله مهدوی‌کنی در باب تاریخ تحولات و شخصیت‌های انقلاب در کتابی با نام«سیاست انقلابی» منتشر شد. محتوای کتاب اسناد مهمی در تاریخ شفاهی انقلاب به شمار می‌آیند.

◄ سیدرضا صالحی ‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک گفت: تلاش می‌کنیم انسان‌های اخلاق‌مدار را که الگوی نسل امروز هستند معرفی کنیم. در بهار سال آتی اولین محصولات تاریخ شفاهی رونمایی می‌شود. 14 پروژه در حال حاضر در دست اقدام است که بخشی از آن نهایی شده است.

◄ کارگاه تخصصی مصاحبه، تدوین تاریخ شفاهی و خاطره نویسی با حضور نویسندگان، مصاحبه‌گران و پژوهشگران حوزه ادبیات پایداری در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان برگزار شد.

◄ مدیرعامل خوشه فرش اردبیل از تدوین کتاب تاریخ شفاهی فرش اردبیل خبر داد و بیان کرد: ما در این کتاب میراث ۱۰۰ ساله فرش استان اردبیل را با بهره‌گیری از ظرفیت چهره‌های شاخص استخراج کرده و در قالب این مجموعه گردآوری کرده‌ایم.



 
تعداد بازدید: 4465



http://oral-history.ir/?page=post&id=9767