اخبار تاریخ شفاهی مهر 1401

تنظیم: سایت تاریخ شفاهی ایران

02 آبان 1401


به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، «خبرهای ماه» عنوان سلسله گزارشی در این سایت است. این گزارش‌ها نگاهی دارند به خبرهای مرتبط با موضوع سایت در رسانه‌های مکتوب و مجازی. در ادامه خبرهایی از مهر 1401 را می‌خوانید.

◄  اطلاعیه شماره 2 سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی- فراخوان مقاله‌‌ :به اطلاع پژوهشگران، صاحب‌نظران و علاقه‌مندانی که موفق به ارسال چکیده مقاله‌ در مهلت مقرر نشدند ‌می‌رساند، دبیرخانه الکترونیک همایش حداکثر تا پایان آبان 1401 آماده دریافت اصل مقاله‌ها است. ‌بدیهی است در پذیرش مقاله‌ها، اهداف و محورهای همایش  ملاک ارزیابی خواهد بود.‌

◄  در ادامه برنامه‌های هفته دفاع مقدس کارگروه اختصاصی اسناد، تاریخ شفاهی و تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان فارس و تالار اطلاع‌رسانی مدیریت اسناد و کتابخانه منطقه جنوب کشور آغاز به‌کار کرد.

◄ برنامه «دست خط» ویژه هفته دفاع مقدس که گفت‌وگویی است با نویسندگان مطرح زن درباره روایت‌های زنانه تاریخ شفاهی هشت سال جنگ تحمیلی و جبهه مقاومت از شبکه 5 سیما پخش شد.

◄ در روند تدوین پروژه تاریخ شفاهی مفاخر و مشاهیر استان یزد، اولین جلسه مصاحبه با سید حسین میرزرگر در واحد تاریخ شفاهی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد انجام شد.

◄ قدس آنلاین به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت‌وگویی با محمد نظرزاده، کارشناس مسئول بخش تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی انجام داده و او درباره اهتمام سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس صحبت کرده است.

◄  همزمان با هفتمین روز هفته دفاع مقدس، از کتاب تاریخ شفاهی «کانال جنوبی نهر خین» رونمایی شد.

◄ رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آستانه برگزاری چهارمین دوره مراسم «یادها و نام‌ها» با اشاره به تجلیل از فرماندهان و مسئولین راوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در این دوره از مراسم، از رونمایی ۵۱ اثر پژوهشی، ۱۴۲ کتاب سندی و ۴۰ کتاب صوتی خبر داد.

◄ استاندار یزد خبر داده که ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس و تدوین دانشنامه دفاع مقدس در این استان در حال انجام است. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان هم در چهارمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان که در محل سالن کوثر استانداری یزد برگزار شد به تشریح طرح تاریخ شفاهی یزد پرداخت.

◄ سرپرست اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: تاریخ شفاهی روایت آداب و رسوم مردم است که در شهرستان بن باید به اثری ماندگار و سند تاریخی تبدیل شود.

◄ با هدف تبیین نقش کتابخانه عمومی آیت‌الله دستغیب در تحولات اجتماعی و فرهنگی شهر شیراز و مستندسازی تاریخ کتابخانه‌های عمومی ایران، طرح پژوهشی تاریخ شفاهی کتابخانه آیت‌الله دستغیب شیراز اجرا می‌شود.

◄  کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با هدف ارتقای توانمندی نویسندگان این حوزه در ارومیه برگزار شد.

◄  جلسه نقد کتاب «اسارت در تولد» تاریخ شفاهی آزاده جانباز علیرضا نگهبان در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان غربی برگزار شد.

◄  کارگاه آموزشی مصاحبه و تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس با هدف ارتقای توانمندی نویسندگان این حوزه در شهرستان خوی برگزار شد.

◄ جلسه نقد کتاب «اندکی بنشین که باران بگذرد» به نویسندگی لیلا داورزنی و نقد و بررسی اسماعیل هاشم‌آبادی، استاد و منتقد تاریخ شفاهی در حوزه هنری استان زنجان برگزار شد.

◄ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران با تأکید بر توجه و تکریم ویژه خانواده شهدا، گفت: لازم است تاریخ شفاهی شهدای منا و حج مازندران تدوین شود.

◄ نشست نقد و بررسی کتاب «روزهای جنگی سعید» در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

◄  کتاب «مأموریت در آسمان» تاریخ شفاهی سرهنگ خلبان لوتر یادگاری به کوشش سیاوش رحیمی به نگارش درآمد.

◄ رئیس اداره هنری، اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمانشاه، از تهیه ۴۸۳ مورد تاریخ شفاهی والدین شهدای استان خبر داد و گفت: ۵۰ مورد تاریخ شفاهی با عنوان «قرارگاه عاشقی» از صدا و سیمای کرمانشاه در حال پخش است.

◄ نشست نقد و بررسی کتاب «تفنگدار ایل» خاطرات شفاهی علی پاشا صادقی، از رزمندگان دوران دفاع مقدس در ایلام برگزار شد. 

◄ رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس گفت: به همت این مرکز، تاریخ شفاهی ۶۰ نفر از فرماندهان شاخص و مدیران عالی دوران دفاع‌مقدس در طول یک سال گذشته ثبت و ضبط شده است.

◄  کتاب «ناجی حیات» تاریخ شفاهی رزمنده دفاع مقدس رحیم صحرایی به همت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمانشاه منتشر شد.

◄  چهارمین جلسه «جهاد تبیین» با محوریت «تبیین راهکار‌های کوتاه‌مدت آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس برگزار شد.

◄  دومین نشست خاطره نگاری در ادبیات پایداری امروز با حضور مرتضی سرهنگی در حوزه هنری استان مازندران برگزار شد.

◄ چهارصد و چهل و دومین نشست بنیاد قم‌پژوهی با موضوع «تاریخ شفاهی: نقش خاندان جمشیدی در فرش قم» در دانشگاه طلوع مهر برگزار شد.

◄ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خوزستان گفت: در زمینه تاریخ شفاهی رزمندگان خوزستان کار‌های ارزشمندی انجام شده و در حوزه دانشنامه نیز تاکنون ۴ هزار مدخل گردآوری شده است.

◄  پایگاه اطلاع‌سانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بخشی از خاطرات سردار آیت گودرزی از پایه‌گذاران کمیته انقلاب اسلامی و اولین فرمانده آن را که در گنجینه تاریخ شفاهی این مرکز ثبت و ضبط شده است منتشر کرد.



 
تعداد بازدید: 3665



http://oral-history.ir/?page=post&id=10829