تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی(1342 - 1340) جلد دوم

معرفی کتاب


تاریخ انتشار: فروردین 1381
تعداد صفحات: 212
قیمت: 30000 ریال
قطع: وزیری
نوبت چاپ: اول
شمارگان: 2000
 معرفی کتاب:
تحولات و تکاپوهای حوزه علمیه ی قم و اقدامات چهره های شاخص و مبرز آن ، نشانگر پیوند محکم و ژرفی با روند مبارزات سیاسی و فرهنگی مردم مسلمان ایران علیه دستگاه پهلوی دوم است. تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی وضعیت جامعه مذهبی را با دقت به بحث گذاشته است.
مرجعیت امام (ره) و نقش فضلا و دیگر مراجع در تثبیت آن، از صفحات خواندنی این کتاب است. همچنین نهضت روحانیون در جریان مبارزه با لایحه ی انجمنهای ایالتی و ولایتی ، از زبان نقش آفرینان آن مورد توجه قرار گرفته است. مبارزات علما در جریان موسوم به انقلاب سفید ، سفر محمدرضا پهلوی به شهر قم ، هجوم به دو مدرسه فیضیه و طالبیه تبریز، به سربازی بردن طلاب و .... از دیگر فصول خواندنی این کتاب به شمار می رود.

کتاب حاضر با اتکا به سخنان روحانیون و عالمانی که در برانگیختن مردم و مبارزه با دستگاه پهلوی نقش شایانی داشتند، گزارشی مستند از مبارزات روحانیون و مردم مسلمان عرضه می کند. نقش مساجد و مراسم مذهبی در انسجام و برانگیختن احساسات مذهبی مردم در این نوشته به خوبی ترسیم شده است. همچنین تلاش روحانیون گمنام شهرها و روستاهای دوردست در زنده نگهداشتن یاد امام (ره) ، از دیگر قسمتهای جالب کتاب حاضر است.

 


مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
تعداد بازدید: 5917



http://oral-history.ir/?page=post&id=1633