تاریخ‌نگاری تجربی، آفت است



محمدصادق کوشکی:

 

7 اردیبهشت 1388 ساعت 20:03

 

محمدصادق کوشکی، پژوهشگر معتقد است: تاریخ‌نگاری تجربی، توسط افرادی که تاریخ‌آفرین بوده‌اند، اما تخصص و توانایی تدوین تاریخ را ندارند و برای اثبات دیدگاه‌های خود، حقایق را همسو با اهدافشان مطرح می‌کنند، یکی از آفات وارد بر تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی است./


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدصادق کوشکی در چهارمین نشست آخرین روز همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، مقاله خود را با عنوان "آفات تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" ارایه کرد.

وی درباره این آفات اظهار داشت: تاریخ‌نگاری تجربی، توسط افرادی که تاریخ‌آفرین بوده‌اند اما تخصص و توانایی تدوین تاریخ را ندارند و برای اثبات دیدگاه‌های خود، حقایق را همسو با اهدافشان مطرح می‌کنند، یکی از آفات وارد بر تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی است.

کوشکی، با اشاره به بی دقتی برخی از محققان در تاریخ‌نگاری افزود: نگارش این آثار باید به صورت تیمی انجام شود. یعنی افراد متخصص اسناد، گفت‌وگو و نگارش و تدوین، در جای خود به وظایفشان عمل کنند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: بعضی از مورخان، کتاب‌های خود را برای پاسخ به سوالات شخصی‌شان می‌نویسند، در صورتی‌که این آثار باید بر اساس پاسخ به شبهات و سوالات افراد جامعه تدوین شوند.
 
در این نشست عباس سلیمی نمین،‌ مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران نیز به عنوان آخرین سخنران همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، به تشریح مقاله خود با عنوان "جریان‌شناسی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در خارج از ایران" پرداخت.

وی اظهار داشت: روند تدوین آ‌نچه در کشورهای خارجی به عنوان کتاب‌های مرتبط با انقلاب منتشر شده، به مراتب سخت‌تر از آثار به چاپ رسیده در داخل کشور است. چون آن‌ها سعی در تبرئه و مثبت جلوه دادن چهره منفور شخصیت‌های حکومت پهلوی داشته‌اند و ما مشغول به تدوین اثر درباره مبارزان انقلابی و فداکاری‌های آنان بوده‌ایم. 

این تاریخ‌نگار انقلاب خاطر نشان کرد: با ناامید شدن کشورهای خارجی از بی‌ثباتی در سال‌های آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، تشکل‌های منسجمی برای معرفی دست‌کاری شده چهره‌های حکومت پهلوی آغاز شد. برای مثال، بنیاد تاریخ هاروارد، در سال 1359 شکل گرفت.

سلیمی نمین، بر استفاده محققان ایرانی از تجربیات پژوهشگران خارجی تاکید کرد و افزود: این محققان، قبل از انتشار کتاب‌های تاریخی، این آثار را در اختیار صاحب‌نظران قرار می‌دهند تا توسط آنان تصحیح و نقد شود. به همین دلیل، به سرعت وارد تاریخ‌نگاری تبیینی شدند.

همایش دو روزه "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، به همت موسسه خانه کتاب، ششم و هفتم اردیبهشت ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.


گزارشگر : مریم اسدی جعفری

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/vdcb0zbf.rhbwwpiuur.html

خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
  http://www.ibna.ir


 
تعداد بازدید: 6050



http://oral-history.ir/?page=post&id=2231