تولید اندیشه و اثر، تاریخ‌نگاران را از مخاطبان جوان غافل نکند



یعقوب توکلی، محقق و نویسنده، در سومین نشست همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" که عصر امروز (ششم اردیبهشت) برگزار شد، گفت: بسیاری از نویسندگان در حوزه تاریخ‌نگاری دوران معاصر و انقلاب اسلامی، در صدد تولید اندیشه و اثرند و متاسفانه کمتر به نیروی جوان که مصرف کننده اصلی این مباحث اند توجه می‌شود. با راهکار‌های مناسب از گسست بین مباحث تاریخ انقلاب و نسل امروز جلوگیری شود.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سومین نشست همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" عصر امروز (ششم اردیبهشت) با حضور مرتضی نورایی، علی اکبر کجباف و مرتضی دهقان ‌نژاد به عنوان هیات رییسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یعقوب توکلی، محقق و نویسنده، مقاله خود را با عنوان "بایستگی‌ها، موانع و مشکلات تاریخ‌نگاری آموزشی انقلاب اسلامی" قرائت کرد.

وی اظهار داشت: بسیاری از نویسندگان در حوزه تاریخ‌نگاری دوران معاصر و انقلاب اسلامی، در صدد تولید اندیشه و اثرند و متاسفانه کمتر به نیروی جوان که مصرف کننده اصلی این مباحث اند توجه می‌شود. 

یعقوب توکلی ادامه داد: در سطوح آموزشی مختلف مانند؛ مدارس و دانشگاه‌ها، نوعی مقاومت نامحسوس در برابر طرح موضوعات دوران معاصر و انقلاب اسلامی وجود دارد. معلمان در محیط‌‌ های آموزشی مدارس کمتر موضوعات مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی را مطرح می‌کنند. 

وی خاطر نشان کرد: این معضل در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی به دلیل عدم ارائه نظریات محکم در این حیطه است. شناخت مهم‌ترین اولویت‌های تاریخ معاصر می‌تواند نقطه انتقال مناسبی از جانب معلمان به دانش‌آموزان باشد. 

توکلی گفت: فعالیت‌های رضا خان، علل بروز کودتای 28 مرداد، مسائل مربوط به روابط ایران و روسیه و تغییرات سیاسی ایران، مباحثی اند که باید با استفاده از موضوعات و نظریات محکمی در این حیطه‌ها، در محیط ‌های آموزشی بازگو شود. 

وی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که به عنوان معلم در حال حاضر به تدریس تاریخ در مدارس می‌پردازند، زمانی به عنوان دانشجوی این رشته از پرداختن به مباحث و زوایای تاریخ انقلاب اسلامی گریزان بودند. به همین ترتیب استادان دانشگاهی در تاریخ‌نگاری معاصر و انقلاب اسلامی، به تجزیه و تحلیل مباحث تاریخی نمی‌پردازند. 

توکلی در پایان تاکید کرد: تاکنون تلاش جدی برای ارائه مباحث مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی در محیط ‌های آموزشی صورت نگرفته است. با اندیشیدن و ایجاد راهکار‌های مناسب، می‌توان از گسست بین مباحث تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی و نسل امروز جلوگیری کرد. 

در ادامه سومین نشست همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، مظفر نامدار، رییس پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی، مقاله خود را با عنوان "آسیب‌ها در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" قرائت کرد. 

وی گفت: جریان تاریخ نگاری انقلاب اسلامی از همان نامه‌ای که امام خمینی (ره) به سیدحمید روحانی نوشت تا درصدد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی باشد، آغاز شد. در این نامه یا منشور، می‌توان خمیر مایه‌های اولیه تاریخ‌نگاری را جست‌وجو کرد.

نامدار ادامه داد: بازشناسی مفاهیم و نظریه‌ها و الگوپردازی و ارکان ایجاد تحول، در این منشور امام خمینی (ره) وجود دارد. ایشان تاکید بسیاری بر ثبت دقیق تاریخ داشت. زیرا بسیاری از مورخیان، تاریخ را آن‌گونه که استنباط می‌کنند به نگارش درمی‌آورند.

رییس پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی خاطر نشان کرد: ثبت تمام رخداد‌ها و کسانی که در پیدایش حوادث نقش داشتند، از مهم‌ترین عواملی اند که باید در شیوه و اصول تاریخ‌نویسی رعایت شوند.

وی توجه به اهداف و آرمان‌های قیام مردم در تاریخ انقلاب اسلامی را مساله مهمی در تاریخ‌نویسی دانست و افزود: بسیاری از مورخان و تاریخ‌نگاران، در زمان ثبت وقایع و رویداد‌ها، به احزاب، گرو‌‌ه‌ها و جریان‌های اصلی در ایجاد جنبش‌ها و قیام‌ها توجه می‌کنند و کمتر به نقش مردم پرداخته شده است. 

نامدار تصریح کرد: امام خمینی (ره) تاکید بسیاری بر این نکته داشتند که در اصول تاریخ‌نویسی، از سبک‌های شرقی و غربی استفاده نشود و حقایق آن گونه که روی داده‌اند، نوشته شوند. 

در پایان سومین نشست همایش "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی، مقاله خود را با عنوان "امام خمینی (ره) و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" قرائت کرد.

وی اظهار داشت: امام خمینی (ره) به عنوان مصلح و فقیه و مانند طبیب به دنبال تقویت و بهبود اوضاع بودند. ایشان به تولید تاریخ درست از دل حوادثی که روی داد‌ه‌اند، بسیار توجه داشتند.

ابوالحسنی افزود: کشف حقایق برای مورخ بسیار مهم بوده و به دنبال واقعیات و تفکیک آن‌ها از خیال و افسانه است. البته مورخ به طور نسبی ابعاد و زوایای واقعه را گزینش و مصلح به تمام ابعاد وقایع توجه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: بینش هستی شناسانه و توجه به علل و عوامل پیشبرد اهداف نظام از مهم‌ترین مشخصات امام خمینی (ره) به عنوان مصلحی فقیه است. 

همایش دو روزه "تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی"، به همت موسسه خانه کتاب، صبح امروز (ششم اردیبهشت ماه) در تالار سوره حوزه هنری آغاز شده و تا عصر فردا ادامه دارد.


6 اردیبهشت 1388 ساعت 18:57

گزارشگر : فاطمه نوروند

آدرس مطلب: http://www.ibna.ir/vdcds90s.yt0jo6a22y.html

خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
  http://www.ibna.ir


 
تعداد بازدید: 5100



http://oral-history.ir/?page=post&id=2242