نکاتی درباره بایگانی تاریخچه خانواده، قسمت اول

ترجمه: عادله حاجی میرزایی


برترام لیونز

 

خوانندگان دهها سوال خود را درباره چگونگی آرشیو و حفظ تاریخچه خانوادگی خود، به برترام لیونز (Bertram Lyons)، یکی از بایگانهای مرکز فرهنگ عامه امریکا در کتابخانه کنگره در واشنگتن ارسال کردند. لیونز مسئول بایگانی دبجیتال مربوط به فرهنگ عامه، منجمله داستان نیروی زمینی StoryCorps است که تاریخ شفاهی را ثبت و گردآوری می‌کنند. او علاوه بر برگزاری کارگاههای علمی، با شرکت در برنامه‌های عمومی به سوالات افراد علاقه‌مند به حفظ اطلاعات صوتی و تصویری به دو صورت آنالوگ و دیجیتال و همچنین اسناد مرتبط پاسخ می‌دهد.

اخیرا از او خواسته شد تا به عنوان سردبیر به انجمن بین‌المللی صدا و آرشیو سمعی و بصری بپیوندد، سازمانی که هدف آن به اشتراک ‌گذاشتن بهترین شیوه‌ها در مدیریت اطلاعات صوتی و تصویری در سطح بین‌المللی است. لیونز یکی از اعضای هیئت اجرایی انجمن بین‌المللی صدا و آرشیو سمعی و بصری و همچنین سردبیر کل انتشارات انجمن است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات موزه از دانشگاه کانزاس در سال 2009 دریافت کرد.
اولین مجموعه از سوالات، مربوط به حفظ اطلاعات صوتی است، درطی دو هفته آینده به سوالات مربوط به عکس، ویدئو و دست نوشته و موارد دیگر پاسخ داده خواهد شد. سوالات جدید دیگر پذیرفته نخواهد شد.


مقدمه
درابتدا باید بدون هیچ مقدمه‌ای از افرادی که سوالاتی جذاب و متفکرانه را برای این فروم / تالارگفتگو ارسال داشتند و زمانی را که بابت نگارش این سوالات صرف کردند تشکر کنم. سعی خواهم کرد تا به تمامی سوالات (درصورتی که چندین سوال مشابه وجود داشته باشد به صورت گروه‌بندی شده به آنها) پاسخ گویم و امیدوارم اگر نتوانستم به سوالات شما به طور دقیق پاسخ دهم، بتوانم آدرس لینک منبعی را به شما بدهم که بتوانید پاسخ خود را در آن بیابید. بیش از ده سال است که به عنوان یک بایگان مشغول به کار هستم و نکات بسیاری از آن زمان آموخته‌ام و از جمله این واقعیت که هنوز مطالب زیادی وجود دارد که من آنها را نمی‌دانم. اما مطمئن هستم که در سراسر جهان، افراد بسیار ماهر، پرشور و حرفه‌ای در زمینه دیجیتالی کردن منابع هستند که آماده هرگونه کمک و پشتیبانی و یا حتی مشورت در این مورد هستند. هر طور که باشد درصدد یافتن یک نظر دیگر و ادامه گفتگو هستند.


تبدیل آنالوگ به دیجیتال
س. ما صدای خانواده‌مان را که در وسایل مختلف رسانه‌ای ضبط شده - مانند دستگاه ضبط دونواره، نوار کاست و حتی نوارهای کوچکی که برای دستگاه پیغام گیر تلفن استفاده می‌شود را نگهداری می‌کنیم. شاید حتی نتوان برخی از آنها را به دلیل آن که دستگاههای آنها سالها پیش رواج داشتند و هم اکنون موجود نیستند را پخش کرد. آیا خدماتی وجود دارد که ما تمام این رسانه‌های قدیمی آنالوگ را به آن ارسال کنیم و بتوان به صورت فایلهای دیجیتالی با کیفیت خوب دریافت کرد؟ ویسکاوی از شیکاگو (Wiskaway, Chicago)
پ. ویسکاوی، خدمات بسیاری وجود دارد که بیشتر تبدیل فرمتهایی که شما به آن نیاز دارید را پشتیبانی می‌کند. شاید خوب نباشد که به شما فقط یک شرکت خاص را در این فروم پیشنهاد بدهم، ولی به جای آن می‌توانم فهرستی از شرکتهای معتبر امریکایی به شما معرفی کنم که کار دیجیتالی کردن انواع فرمتهای صوتی را انجام می‌دهند. انجمن مجموعه صداهای ضبط شده (Association for Recorded Sound Collections) منبعی قابل اعتماد برای کسب اطلاعات درباره حفظ فیزیکی ضبط صدا، دیجیتالی کردن این ضبط‌ها و مدیریت فایلهای دیجیتالی بعدی است. آنها همچنین از تعدادی از شرکتهای شاغل در این زمینه a list of vendors پشتیبانی می‌کنند.


هنگامی که به یکی از این شرکتها مراجعه می‌کنید چند سوال مهم است که باید مطرح کنید:


1- چگونه شما ضبط صدای فیزیکی من را ذخیره و از آن مراقبت می‌کنید، در حالی که در مراقبت شما هستند؟ باید شرکتی را بیابید که دارای محیطی ذخیره‌سازی امن، به طور مثال دارای اتاق تحت کنترل از نظر دما، قفسه‌های فلزی و دارای فهرست کالاهای موجودی باشد و ...
2- از چه تجهیزاتی برای پخش صداهای ضبط شده من استفاده می‌کنید؟ مطمئن شوید که شرکت به شما نوع دستگاه پخشی که برای تکثیر سیگنال روی ضبط صوتی اصلی استفاده می‌کند را مشخص سازد.
3- برای تبدیل سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتال از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید؟ تغییر فرمت از آنالوگ به دیجیتال نیاز به مبدل آنالوگ به دیجیتال (مبدل A/D) دارد. کیفیت این فرایند تبدیل ارتباطی مستقیم بر روی کیفیت فایل صدایی دارد که شما از شرکت دریافت می‌کنید. برای حفظ کیفیت صوت، مهم است که شرکت حداقل ظرفیت 24 بیت (در هر نمونه)/ 96 کیلوهرتز (نمونه‌ در ثانیه) برای بیت‌های صوتی غیر فشرده را داشته باشد.
4- در چه فرمتی، فایل دیجیتالی جدید را می‌نویسید؟ اطلاعات دیجیتالی که از مبدل دریافت می‌شود به وسیله نرم‌افزار دریافت و به یک فرمت خاص نوشته می‌شود. به منظور حفظ فایل (یک فایل دیجیتالی به شرط آنکه دارای کیفیت بالای مناسبی باشد می‌تواند جایگزین فایل اصلی شود، اگر فایل اصلی خراب یا مفقود گردد) مهم آن است که آن شرکت یک فایل غیر فشرده به طور مثال WAV به جای فایل فشرده مثلاً MP3 ایجاد کرده باشد. اگر هدف شما این است که شرکت یک نسخه دیجیتالی ایجاد کند که برای نسل آینده باقی بماند باید اطمینان داشته باشید که یک فایل غیر فشرده را به عنوان نتیجه کار تحویل شده دریافت کنید.
5- آیا از ابزاری خاصی برای واضح کردن صدا (برای از بین بردن صدای خش خش) استفاده می‌کنید؟ اغلب در زمانی که کار حفاظت، یعنی ایجاد فایل حفاظت شده از ضبط آنالوگ را انجام می‌دهیم هیچ درخواستی مبنی بر پاکسازی فایلهای صوتی را نمی‌پذیریم. سعی ما بر این است تا آنجا که امکان دارد فایلهای انتقال یافته نزدیک به فایل اصلی باشد. این اقدام بر اساس این ایده است ‌که می‌توانیم از این پس از فایلهای حفاظت شده دیجیتال (واضح و غیرفشرده) را برای ایجاد نسخه‌های شنیدنی بیشتر برای گروه‌های مختلف مخاطبان استفاده کنیم. همیشه این احتمال وجود دارد که ابزارهای جدیدی در آینده در دسترس قرار گیرد که امکانات بهتری برای پاکسازی/ بهبود کیفیت صدا ارائه نمایند. اگر هنوز یک نسخه حفاظت شده را داشته باشیم، همواره می‌توانیم برای تهیه نسخه جدید و آزمودن ابزارهای جدید به آن رجوع کنیم.
6- شما چگونه فایلی را که فرایند تبدیل آن به پایان رسیده را به من برمی‌گردانید؟ می‌خواهید که این فایل در یک هارد اکسترنال یا یک رسانه نوری (CD, DVD) باشد؟ پاسخ به این پرسش به ویژگیهای رایانه‌ی منزل شما بستگی دارد. اگر روش شما برای نگهداری و مدیریت فایلهای دیجیتال شخصی‌تان و تهیه نسخه پشتیبان استفاده از هارددیسک یا تلفیقی از روش ذخیره‌سازی ابری (1) باشد، در این صورت تحویل فایل بر روی هارددیسک بهترین راه خواهد بود. روشی که بتوان فایلهای دیجیتال را در آن به طور مناسب و مطمئن نگهداری کرد تا در آینده به طور موثر و مفید مورد استفاده قرار گیرد (به طور مثال همواره تهیه یک نسخه دوم در شرایط فیزیکی مختلف، متعادل ساختن ذخیره هارد دیسک با ذخیره سازی ابری، تفکر درباره روشهای همکاری با دوستان برای تهیه نسخه ذخیره شده پشتیبان مشترک - به این شیوه که شما و دوستتان از اطلاعات یکدیگر نسخه پشتبان تهیه کنید) را بررسی کنید. اگر هنوز چنین امکانی را در اختیار ندارید شاید تهیهCD و DVDها بهترین راه باشد. ولی آگاه باشید کهCD و ‌DVDها رسانه ذخیره‌سازی ضعیف و شکننده‌ای هستند و وقتی که دچار مشکل شوند، اغلب به طور کامل از کار خواهند افتاد. چندین نسخه تهیه کنید و همیشه در جعبه‌شان در شرایط محیطی سرد و دور از نورآفتاب نگهداری کنید.
7- هنگامی که فرایندتبدیل فرمتها پایان یابد، نسخه‌های اصلی ضبط شده من را چگونه بسته‌بندی خواهید کرد؟ اگر شما فرمتهای مغناطیسی را به شرکت فرستاده باشید، مطمئن باشید که آنها را در جعبه‌های محکم قرار می‌دهیم که یک لایه محافظ حداقل یک اینچی (2.54 سانتیمتر) مابین رسانه مغناطیسی و همچنین در تمام شش وجه خارجی جعبه گذاشته می‌شود. شرکتها نیز شاید به چنین روشی نیاز داشته باشند.
پاسخ به این پرسش، شاید از نظر شرکتهای مختلف و همچنین براساس نتیجه‌ای که شما انتظار دارید متفاوت باشد.
ارسال فهرستی از فایلهای ضبط شده موجب می‌شود تا پس از پایان کار اطمینان یابید که تمام فایلها دیجیتال شده و پس از اتمام کار به شما برگردانده شده است.

 

صداهای ضبط شده ضعیف خانگی
س. اخیرا مجموعه‌ای از صفحه‌های گرامافون 10 اینچی از صدای اعضای خانواده‌ام پیدا کردم که توسط یک دستگاه ضبط خانگی در دهه 1950 ضبط شده است. این صفحه‌ها بسیار خاک آلود بودند و لبه پلاستیکی پایه آلومینیومی تعدادی از آنها، قبل از شروع شیارها شکسته است. چگونه می‌توانم آنهارا در لفافه‌ای قرار دهم و بسته‌بندی کنم تا برای دیجیتال شدن بفرستم؟ - رویسم، کانکتیکات (Rivism, Connecticut)
پ. رویسم، پرسش به این سوال، به این دلیل که هنوز این صفحه‌ها را ندیدم بسیار سخت است. این شرایط زمانی پرخطرتر خواهد بود اگر این صفحات گرامافون از نوع لاکی (لاکی سیاه روی آلومینیوم یا شیشه) باشد زیرا این قسمتهای لاکی خود شروع به شکستن می‌کنند، این شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد و به تدریج شیارها نیز شکسته خواهد شد. اگر قصد دارید تا این صفحات را برای شرکتی بفرستید، نگران مسئله زدودن خاک‌ آنها نباشید. شاید این شرایط بدتر کند. اگر در دو طرف آن شیار باشد، بسته‌بندی آنها بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب‌دیدگی آنها در زمان حمل و ارسال مشکل خواهد بود (در واقع در این شرایط توصیه من این است که یک شرکت محلی را پیدا کنید که خود این شرکت کار حمل و انتقال به شرکت را انجام دهد). اگر یک طرف آن دارای شیار است، شما شانس بهتری برای بسته‌بندی مطمئن این نوع صفحه‌ها دارید. بخش حفظ و نگهداری کتابخانه کنگره امریکا، روش و محفظه‌ای را برای صفحه‌های صدمه دیده ابداع کرده که در آن به دو اسفنج احتیاج دارند، یک لایه به اندازه یک اینچ ‌( 2.54 سانتیمتر) بزرگتر از صفحه‌های گرامافون و لایه دوم دقیقا به اندازه صفحه است. برای درست کردن لایه دوم، در یکی از اسفنجها که به شکل مربع است دایره‌ای به ضخامت 4/1 اینچ می‌برند. پس از این کار، این صفحه‌ها را روی دایره‌های بریده شده قرار می‌دهند که شیارهای به سمت بالا و در زیر سطح لایه بزرگتر قرار می‌گیرد. سپس می‌توانند پوششی روی اسفنج دایره‌ای شکل قرار دهند. این کار باعث می‌شود که بتوانند صفحه‌های صدمه دیده را به صورت افقی بدون هیچ احتمال خطری برای تحت فشار قرار گرفتن سطح شیارهای صفحه‌ها نگهداری کنند.
در این مورد و در صورتی که امکان داشته باشد، بهتر است که دیسکها را به دستی و شخصا تحویل دهید. در اینجا فهرستی از شرکتها و آدرسهای نزدیک شما this list of vendors وجود دارد.
تبدیل نوارهای کاست وLP (2) به دیجیتال
س. تعدادی زیادی نوار کاست دارم که یکی از آنها به صورت دستی ضبط شده و از نظر احساسی برای والدینم بسیار ارزشمند است. می‌خواهم که این فایلها به دیجیتال تبدیل شوند. بهتر است که شرکتی را برای این کار بیابم (اگر هست، شرکتی را پیشنهاد می‌دهید) یا در صورتی که خودم این کار را انجام دهم ارزان‌تر می‌شود؟ اگر راه دوم را توصیه می‌کنید چه تجهیزاتی لازم است و چگونه این کار را باید انجام داد؟ ( من یک لپ تاپ مک‌بوک پرو (3) دارم، در صورتی که تفاوتی نداشته باشد یک دستگاه پخش نوار کاست با کیفیت معمولی دارم.) ام.سی نیویورک (MC, New York)
س. چگونه فایلهای آلبوم پرآهنگ(LP) را در لپ‌تاپ مک‌بوک پرو به دیجیتال تبدیل کنم؟ -- فرانک، مریلند (Frank, Maryland)
س. یک صدای ضبط شده از پدربزرگم دارم که تاریخچه تاسیس شرکتش در پنجاهمین سال فعالیتش در سال 1953 را بازگو می‌کند (به یاد نمی‌آورم که 78 دور در دقیقه بود یا 3/331 دور). چگونه می‌توانم آنرا به فرمتی تبدیل کنم که به آسانی بتوان آنرا شنید و یا به اشتراک گذاشت؟ اندرو-سانی‌ساید، نیویورک (Andrew, Sunnyside, N.Y)
پ. ام.سی. فرانک و اندور، شخصا این سوالات را خیلی دوست دارم. من ابتدا به بایگانی علاقه‌مند شدم چون علاقه خاص من به مهندسی و ضبط صدا بود. به پاسخ من به سوالات دیگر توجه کنید تا آدرس شرکتهایی را که کار دیجیتال کردن صوت را انجام می‌دهند را بیابید. در صورتی که می‌خواهید این کار را خودتان انجام دهید و کاملا امکان‌پذیر است، چند روش توصیه می‌کنم.
ابتدا، چندین سطح کیفیت وجود دارد که شما می‌توانید هنگام دیجیتالی کردن ضبط صداهای آنالوگ به آن دست یابید. بسیاری از محصولات مصرفی وجود دارد که کار دیجیتالی کردن آلبوم پرآهنگ(LP) و نوارهای کاست را آسان می‌سازد. اولین محصولی را که خواهید دید و توصیه می‌شود دستگاهی است که از طریق کابل (4) USB که به طور مستقیم به رایانه وصل می‌شود و فایلLP و نوارکاست را به فایلMP3 تبدیل می‌کند. این دستگاهها برای استفاده آسان هستند و چندان هم گران نیستند. اگر شما صرفا می‌خواهید که فایل شما از LP به فایلMP3 تبدیل شود که بتوانید آن را در حال دویدن و در داخل خودرو بشنوید، این یک راه حل سریع و در دسترس است. به هر حال اگر قصد دارید فایل دیجیتالی را ایجاد کنید که جانشین آینده برای فایلLP یا نوارکاست باشد این راه حل ناکافی است.
هنگامی که این راه‌حلهای جامع فراتر بروید، متوجه خواهید شد که به قطعه‌های ضروری برای انجام مراحل دیجیتالی کردن که به تبدیل فایلهای صوتی آنالوگ به فایل صوتی دیجیتالی بیانجامد نیاز دارید. در این صورت لازم است تا مبلغ بین 400 تا 4000 دلار و یا حتی بیشتر هزینه کنید تا قطعه‌های ضروری را تهیه کنید. می‌توانید تصور کنید که با توجه به مبلغی که صرف می‌کنید (در یک مرحله) می‌توانید کیفیتهای مختلف در محصول نهایی را بدست آورید.
با صرف میزان معقولی از پول، می‌توانید یک فایل دیجیتال منطقی جانشین از فایلهای اصلی آنالوگ ایجاد کنید. ارزش آنرا دارد که بررسی کنید آیا انجام این کار توسط یک شرکت برای شما ارزانتر می‌شود یا خرید قطعات لازم برای انجام کار به طور شخصی باصرفه‌تر است. پاسخ این پرسش به تعداد و میزان کار بستگی دارد. اگر شما بخواهید این کار را فقط برای سه یا چهار کاست انجام دهید در این صورت از نظر هزینه شاید سپردن کار به شرکت باصرفه‌تر باشد. اگر قصد دارید تا کار دیجیتالی کردن را به منظور سرگرمی انجام دهید، کار مقرون به صرفه‌تر و با ارزش‌تر خواهدبود اگر خودتان این کار را انجام دهید (فرض می‌کنیم فایل اصلی در شرایط خوبی است و دستگاههای پخش با کیفیت بالا در اختیار داریم).
برای انجام این کار توسط خودتان، به دستگاه پخش مناسب با توجه به فرمتی که قصد دارید تا آنرا دیجیتالی کنید نیاز است. در سطح حرفه‌ای دک کاست ناکیمیچی (Nakimichi) یکی از بهترین دستگاه‌ها به شمار می‌رود. هرچند این دستگاهها کمیاب و بسیار گران هستند. اگر این کار را برای یک بایگانی دیجیتال انجام می‌دهید، انتظار براین است که از دک و دستگاهی استفاده کنید که به شما امکان تنظیم افقی هد (5) (calibrate)و همچنین تنظیم زاویه هد (6) را به طور دستی بدهد. شاید این امکان برای بایگانی خانگی شخصی کمی مشکل ساز و کار با آن سخت باشد. اگر مبلغ بیشتری برای خرید دارید آنرا صرف خرید دستگاه دک کاست کنید که از نظر ظاهری بسیار خوب باشد وهمچنین از نظر موتوری خوب باشد. این مسئله در مورد گرامافون نیز صادق است. فکر نمی‌کنم به دلیل کمبود فضا در این وبلاگ بتوانم تمام جزئیات مربوط به دستگاه پخش را مطرح کنم، ولی منابع بسیاری وجود دارد که می‌توانند شما را راهنمایی کنند. این فهرست از منابع حفاظت صوتی list of audio preservation resources برای شروع بسیار خوب است.


برای ارتباط میان بین دستگاه پخش و رایانه‌تان به مبدل آنالوگ به دیجیتال (A/D) نیاز دارید تا سیگنال‌های آنالوگ را بگیرد و به دیجیتال تبدیل کند که این کار می‌تواند توسط نرم‌افزار رایانه شما انجام شود. برای داشتن یک جانشین دیجیتالی با کیفیت، شما مبدلی را می‌خواهید که قادر باشد تا حداقل 24 بیت(در نمونه) را بر 96 کیلو هرتز (نمونه در ثانیه) جریان‌های صوتی تولیدکند.
رایانه شما به نرم‌افزاری نیاز دارد تا امکان خواندن جریان ورودی و همچنین تبدیل و نوشتن به صورت یک فایل دیجیتال را داشته باشد. گزینه‌های بسیاری برای خرید از شرکتهایی نظیر سونی، اوید، اشتینرگ، کیکواک از میان شرکتهای دیگر وجود دارد. همچنین گزینه‌هایی رایگان مانند اوداسیتی(Audacity) (7) نیز وجود دارد. تفاوت میان گزینه‌های نرم‌افزاری که نیازهای شما را پوشش می‌دهد براساس فرمتهای صوتی برای ضبط، روزلوشن ممکن و همچنین مقدارتراک‌های همزمان است. بررسی کنید که مبدل A/D، نرم‌افزار و رایانه‌تان با یکدیگر سازگار باشد و هیچ رابط واحدی در ظرفیت یکی از رابط‌های قبلی در این زنجیره را محدود نکند.
با این ابزار و قطعات شما می‌توانید رسانه و فایل صوتی اصلی را پخش و سیگنال ضبط شده آن را در رایانه دریافت کنید. اگر بخواهید فایل‌هایی غیرفشرده و فایلی فشرده بدون افت را خودتان ایجاد کنید، باید اطمینان یابید که روشی را برای ذخیره‌سازی، نام‌گذاری و مستندسازی و حفاظت از فایل‌هایتان ایجاد کرده‌اید به گونه‌ای است که فایل‌ها در آینده قابل دسترس باشند. برخلاف فایلLP یا نوارکاست ک سعی در دیجیتالی کردن آن داشته‌اید، فایل‌های نهایی به توجه مداوم نیاز دارند تا بتوانند در آینده قابل استفاده باشند.
اگر واقعا می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره حفاظت استاندارد بین‌المللی داشته باشید و پیگیر این مسئله هستید، این نشریه انجمن بین المللی صدا و آرشیو سمعی و بصری publication by the International Association of Sound and Audiovisual Archives را مطالعه کنید.
همچنین می‌توانید به راهنمایی‌های کتابخانه کنگره these great tips برای مراقبت از فایلهای دیجیتالی که ایجاد کردید مراجعه کنید.

آیا سی‌دی‌های موسیقی تا ابد دوام خواهند داشت؟
س. سی‌دی‌های موسیقی قدیمی دارم که حتی چندین سال است به آنها گوش نکرده‌ام. آیا دلیل دیگری مبنی بر حفظ آنها به غیر از ارزش احساسی آنها وجوددارد؟ اگر روی سطح آنها خشی نداشته باشند، این سی‌دی‌ها تا همیشه باقی خواهند ماند؟ اسپیس‌بایلی، اوکلند، کالیفرنیا (spacebailey, Oakland, Calif)
پ. اسپیس‌بایلی، فکر می‌کنم هیچ چیزی تا ابد، حتی در فضا هم باقی نخواهد ماند. رسانه نوری فقط برای حدود 50 سال ماندگاری دارد، که این مسئله یادآوری این نکته که اینCD و ‌DVDها تا چه زمانی قابل استفاده هستند را مشکل می‌سازد. با استفاده از آزمون عمر تسریع شده (accelerated aging tests)، کارخانه‌ها توانستند تا طول عمر را به بیش از 100 سال افزایش دهند، ولی بسیاری از مردم با چنین اظهار نظری مخالف هستند زیرا خواندن اطلاعات CD و ‌DVDها به سلامت فیزیکی لوح نیاز دارد. برای خواندن این رسانه‌های نوری لازم است تا درایوهای لوحهای فشرده و فن‌آوری ساخت این درایوها نیز موجود باشد. همچنین لازم است تا نرم‌افزاری برای استخراج اطلاعات از یک لوح و علاوه بر آن امکان شناخت نوع اطلاعات نوشته شده روی یک لوح و همچنین تشخیص نرم‌افزارهای لازم برای تولید مجدد داده‌هایی که استخراج شده نیز موجود باشد.
وجود تمام تکه‌های این پازل برای عملکرد دیسک‌های نوری ضروری است. می‌شود گفت که ما نمونه‌های بسیاری از رسانه نوری را می‌شناسیم که بیش از 20 یا 30 عمر دارند. همیچنین نمونه‌های بسیاری از رسانه نوری را می‌شناسیم که پس از گذشت یکسال از زمان ایجادشان قابل خواندن نیستند.

اگر واقعا این موسیقی برای شما مهم هستند( و در صورتی که هیچ مکانیسم محافظت از نسخه کپی شده بر روی سی‌دی موجود نباشد)، به شما پیشنهاد می‌کنم تا این صدا را از این سی‌دی به عنوان فایلهایی( 16 بیت بر 44.1 کیلوهرتز، LPCM) استخراج کنید و آنها را به عنوان فایلهای نسخه پشتیبان حفاظت شده در یک هارد دیسک خارجی اضافی (و یا تلفیقی از این درایوها و ذخیره ساز ابری) ذخیره کنید. سپس با تهیه فهرستی از این فایلها می‌دانید که چه فایلهایی دارید. این فایلها را نام‌گذاری و در یک پوشه ذخیره کنید که این کار براساس برخی روشهای منطقی (مانند نام آلبوم، هنرمند و ...) است. به هرحال، اگر شما فضایی در اختیار دارید می‌توانید این سی‌دی‌ها را در آن نگهداری کنید. مطمئنا نگهداری فایلهای اصلی نیز در صورتی که اتاقی برای نگهداری آن دارید بی‌ضرر نخواهد بود.

 


۱- رسانه ذخیره سازی ابری مدلی از ذخیره سازی بر پایهٔ شبکه‌است که در آن داده‌ها بر روی چندین سرور مجازی ذخیره می‌شود. معمولاً این سرویس توسط شرکتهای میزبانی ارائه می‌شود که مراکز داده بزرگی را در اختیار دارند. افرادی که بخواهند داده هایشان توسط این شرکتها میزبانی شود می‌توانند فضای ذخیره سازی را از آنها بخرند و یا اجاره کنند. از سوی دیگر گردانندگان مراکز داده‌ها منابع خود را، مطابق نیازهای مشتریان، مجازی سازی می‌کنند و سرویس را به صورت سرورهای مجازی ارائه می‌دهند که قابل مدیریت توسط کاربران است. در عمل داده‌های ذخیره شده روی یک سرور مجازی ممکن است بر روی چندین سرور فیزیکی مختلف ذخیره شده باشند.

۲- یک آلبوم پرآهنگ (انگلیسی: Long play یا LP)، آلبومی از قطعات موسیقی است که شامل بیش از هفت قطعه موسیقی می‌شود که جمعاً چیزی بیش از یک ساعت زمان دارند. تاریخچهٔ استفاده از این اصطلاح، به زمانی بر می‌گردد که موسیقی روی صفحات گرامافون عرضه می‌شد. این اصطلاح برای صفحات گرامافونی به کار می‌رفت که تعداد آهنگ‌های آن‌ها بیشتر از آلبوم‌های چند آهنگه بود.
امروزه با توجه به عرضهٔ موسیقی روی لوح فشرده، مرز بین یک آلبوم چندآهنگه و یک آلبوم پرآهنگ در واقع مرزی ساختگی است، و با توجه به مسائل تجاری تعیین می‌شود. (سودی که در قالب فروش آلبوم‌های پرآهنگ عاید یک هنرمند می‌شود، بیش از سود آلبوم چندآهنگه است.)


۳- مک‌بوک پرو (به انگلیسی: MacBook Pro)‌ رده‌ای از رایانه‌های مکینتاش قابل حمل از شرکت اپل است که برای بازار کاربران حرفه‌ای طراحی شده و در بالاترین رده از خانواده مک‌بوک قرار دارد.


4- Universal Serial Bus Universal Serial Bus(USB)

واسط سریال رایانه شخصی و مکینتاش برای اتصال دستگاه های خارجی مانند واسط‌های MIDI و واسط‌های صوتی


5- calibrate = Alignment

تنظیم آزیموت افقی هد و مدار دستگاه ضبط برای دستیابی به کارکرد بهینه دستگاه با نواری که مورد استفاده قرار گرفته است.


6- Azimuth

آزیموت. زاویه بین شکاف هد و مسیر نوار در دستگاه ضبط صدا

۷- آوداسیتی یک نرم‌افزار ضبط و ویرایشگر صوتی چندزیانه است که کاربرد آسانی دارد برای استفاده در ویندوز، مک کینتاش و...دیگر سیستم های عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 


نیویورک تایمز ، 29 می 2013
 
تعداد بازدید: 6921



http://oral-history.ir/?page=post&id=2366