سیصدوهفتادودومین شب خاطره - 3
مجری با اشارهای کوتاه راوی سوم را اینگونه معرفی کرد: سیدمرتضی آذرهوشنگ، متولد دوم مرداد ۱۳۴۱ از شهر قم، آزادهای از ارتش جمهوری اسلامی ایران که سال ۱۳۶۰ وارد یگانهای ویژه هوابرد شد و در دوران دفاع مقدس مسئولیت عکاسی، فیلمبرداری و ثبت حماسه رزمندگان را بر عهده داشت. مجری از حضور راوی در عملیاتها و مجروحیت و اسارت، تا آزادیاش در عملیات والفجر ۴ و شباهت شگفت خاطراتش با برخی صحنههای آشنا برای مخاطبان امروز سخن گفت.بیستوسومین یادواره شهدای گردان انصارالرسول(ص) برگزار شد
آخرین ماه پاییز، تالار اندیشه میزبان تجدید میثاق رزمندگان، آزادگان، ایثارگران و جانبازان با شهدا بود. بیست و سومین یادواره شهدای گردان انصارالرسول(ص) لشگر ۲۷ محمدرسوالله(ص) ۲۱ آذر ۱۴۰۴ همزمان با ایام روز مادر در حوزه هنری برگزار شد.در نشست «فقه و تاریخ شفاهی» مطرح شد:
رابطه «فقه» و «تاریخ شفاهی»؛ چالشها و فرصتها
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، نخستین نشست از سلسله جلسات مقدماتی «پانزدهمین همایش سالانه تاریخ شفاهی ایران»، با عنوان «فقه و تاریخ شفاهی»، عصر دوشنبه بیستوهشتم آبان 1404، در تالار اندیشه مرکز پژوهشهای صداوسیمای قم برگزار شد. گزیدهای کوتاه از مطالب مطرح شده در این نشست، در گزارش پیشِ رو منعکس شده است.سیصدوهفتادودومین شب خاطره - 2
مجری، راوی دوم را چنین معرفی کرد: حاج حسن ناجیراد، متولد فروردین 1343 در شهر مذهبی بروجرد است؛ شهری که فضای دینی و خانوادگیاش مسیر زندگی بسیاری از نوجوانان آن روزگار را شکل میداد. او نیز در خانوادهای مذهبی بزرگ شد؛ خانوادهای که یکی از داییهایش روحانی بود و بیتردید در شکلگیری نگاه مذهبی و انقلابی او اثرگذار شد.سیصدوهفتادودومین شب خاطره - 1
در آغاز مهر و همزمان با هفته دفاع مقدس، سیصدوهفتادودومین برنامه شب خاطره، 3 مهر 1404 در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. مجری با خوشآمدی گرم برنامه را آغاز کرد و یادآور شد بیش از سیوسه سال است این محفل در آغاز هر ماه، چراغ یاد رزمندگان و شهدا را روشن نگه داشته است. در این برنامه حاج حسین صادقی سیروئی، حسن ناجیراد و سیدمرتضی آذرهوشنگ خاطرات خود را بیان کردند. همچنین در حاشیه این مراسم، از کتاب «حسین گاردی» به نویسندگی محمدهادی زرگری رونمایی شد. اجرای این شب خاطره را داوود صالحی برعهده داشت.اشیا میگویند در جنگ هشتساله چه گذشت!
«بازخوانی جنگ ایران و عراق به میانجیگری اشیا»، عنوان پروژۀ دکتر حامد طاهریکیا برای واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری است که انجام و اجرای آن در آغاز سال 1404 در دستورکار این واحد قرار گرفت و در تاریخ 15 مهر به اتمام رسید. آقای دکتر حامد طاهریکیا در نشست یادشده، گزارشی اجمالی از این پروژه در اختیار استادان و دانشجویانی که از رشتههای مختلف در این نشست حضور داشتند، قرار داد. ایشان در آغاز به سابقۀ پژوهشهایشان با موضوع دهۀ شصت انقلاب اسلامی اشاره کرد.اهمیت نقدِ پیش از انتشارِ آثارِ تاریخ شفاهی
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ شفاهی؛ چیستی و چگونگی» صبح دوشنبه، نوزدهم آبان 1404 با حضور حمید قزوینی نویسنده کتاب، محمد قاسمیپور و یحیی نیازی به عنوان منتقد، در تالار قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد. یحیی نیازی در آغاز این نشست اظهار داشت: «جای این نوع آثار مثل کتاب «تاریخ شفاهی؛ چیستی و چگونگی» در فضای تاریخ شفاهی، خالی است.در نشست نقد کتاب مطرح شد:
هماهنگی کامل بین راوی و نویسنده؛ نشانه بارز «آن سوی دیوار»
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، کارگاه نقد کتاب «آن سوی دیوار؛ تسخیر لانه جاسوسی به روایت حبیبالله بیطرف» نوشته محمد محبوبی، عصر دوشنبه 12 آبان 1404 با حضور حمید قزوینی، حسن بهشتیپور و حجتالاسلام سعید فخرزاده به عنوان منتقد، توسط باشگاه روایت انقلاب اسلامی در سالن زندهیاد طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.رونمایی کتاب «تاریخ شفاهی؛ چیستی و چرایی»-2
گزارش دوم و پایانی
جعفرگلشن روغنی، در ادامه، با اشاره به فعالیتهای حمید قزوینی در حوزه تاریخ شفاهی لبنان، از او خواست تا از تفاوتهای مصاحبه تاریخ شفاهی در کشورهای عربی و ایران بگوید. او گفت: «تفاوت این دو بسیار است. تفاوتهای فرهنگی- اجتماعی در کیفیت مصاحبه، تأثیرگذار است. منتها در ایران، به برکت همین کارهای حوزه تاریخ شفاهی که در طول30 سال گذشته منتشر شده، مسأله خاطره گرفتن و مصاحبه تاریخ شفاهی برای بسیاری از صاحبان خاطره در ایران جا افتاده و حل شده است.گزارش رونمایی کتاب «سنگر توفیق»
به گزارش سایت تاریخ شفاهی، آیین رونمایی از کتاب «سنگر توفیق»، شامل تاریخ شفاهی مسجد توفیق در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، عصر دوشنبه پنجم آبان ۱۴۰۴ در مسجد توفیق برگزار شد.1
...
آخرین مطالب
پربازدیدها
100 سؤال/11
تاریخ شفاهی «استانداردپذیر» است، اما «قالبپذیرِ خشک» نیست. این دو تفاوتی ظریف دارند و بسیاری از دعواهای روششناختی تاریخ شفاهی دقیقاً از همینجا آغاز میشود. تاریخ شفاهی از جنس «روایت انسانی» است؛ مادۀ خامش حافظه، تجربه زیسته، احساس، سکوت، مکث و حتی خطاست. اگر آن را مثل تاریخ رسمی یا مقاله دانشگاهی در قالبهای صلب فرو ببریم، جانش را میگیریم؛ و اگر بگوییم چون انسانی است، قاعدهای ندارد، به خاطرهنویسی بیضابطه میرسیم.





