تاریخ شفاهی سینما آپولو در هارلم



سینمای آپولو،‏ هارلم

ترل فریزر Terrell Frazier، مدیر آموزش و برنامه‏های جنبی دانشگاه کلمبیا خبر از طرح تاریخ شفاهی سینمای آپولو Apollo در محله هارلم Harlem را می‏دهد که به عنوان یکی از تئاترهای مشهور مشغول برگزاری هفتاد و پنجمین سالگردش در سال 2009 بود.

در سال 2008، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا (مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا: Columbia University’s Center for Oral History) به بنیاد سینمای آپولو (www.apollotheater.org) پیوست تا تاریخ پرجنب و جوش سینمای آپولوی هارلم و مناطق مجاور را به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود مستندسازی و حفظ کند.

طرح تاریخ شفاهی سینمای آپولو با بیان خاطرات ترانه‏سرای فعال و صاحب شرکت موتون Motown «اسموکی رابینسون Smokey Robinson» افسانه‏ای، آغاز شد. رابینسون، در مصاحبه‏اش، سفرخود از شیکاگو به شهر نیویورک را به همراه اعضای گروهش “The Miracles” در صحنه آپولو به یاد می‏آورد. (گلچینی از این مصاحبه را می‏توان در: http://vimeo.com/35904421 مشاهده کرد.

در طی دو سال بعدی، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا در تلاشی سعی کرد که با بازیگران، شخصیت‏ها و کارکنان و همین طور شخصیت‏های فرهنگی و سیاسی محلی مصاحبه‏هایی انجام دهد تا به یکی از مهم‏ترین موسسات فرهنگی نیویورک توجه بیشتری شده و از آن مراقبت به عمل آید.
مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا مصاحبه‏هایی را با بسیاری از تاثیر گذارترین بازیگران تاریخ تئاتر و سینما مثل - نونا هندریکس Nona Hendryx، کوئینسی جونز Quincy Jones، گلدیس Gladys و بابا نایتBubba Knight، لزلی یوگامس Leslie Uggams و بسیاری دیگر، انجام داد.


باچهره‏های برجسته انجمن‏هارلم چون دیجی ‏هال جکسونHal Jackson و بازیگر موریس‏هاینزMaurice Hines نیز مصاحبه شد.
طرح که در سال 2011 به اتمام رسید شامل 27 مصاحبه و بالغ بر 150 ساعت بوده و از این تعداد، بیش از 30 ساعت به طریق تصویر دیجیتالی ضبط گردیده است.


از طریق صدای مصاحبه‏شوندگانی که شاهد مراحل ساخت وشکل‏گیری میراث سینمای آپولو در طول زمان بودند، مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا قادر بود تا ماهیت بی‏نظیر آپولورا به شکل مستند درآورده که نه فقط یک موسسه ماندگار سیاهان آمریکایی بوده بلکه هم چنین نیروی محرکه‏ای در زمینه فرهنگ و موسیقی آمریکا محسوب می‏گردد.


در سال 2011، مصاحبه‏ها در اختیار عموم قرار گرفته و هم چنین از طریق پرتال تاریخ شفاهی مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا: http://oralhistoryportal.cul.columbia edu/. در دسترس همگان قرار دارد.
در سال آینده، مصاحبه‏های تصویری، متن پیاده‏شده و زندگی‏نامه‏های مصاحبه‏شونده‏ها در نمایشگاهی آنلاین به نمایش درخواهند آمد. جدا از خود آرشیو، مصاحبه‏های طرح به روند اطلاع رسانی برنامه‏ای که توسط گروه آموزش آپولو با همکاری معلمان مقطع ابتدایی شکل گرفته، کمک نموده و در آن تاریخ این سینما و مناطق همجوار را همراه با مولفه‏های هنر سیاهان آمریکایی ادغام نموده و در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده‏اند.


این طرح توسط کمک‏های سخاوتمندانه بنیاد خانواده ادوارد Edward و لسلی فیلیپس Leslye Phillips ، بنیاد راکلفرRockefeller و هیئت امنای انجمن نیویورک، حمایت شد.


• برای اطلاعات بیشتر در باره طرح لطفا به نشانی:
http://library.columbia.edu/indiv/ccoh/new_ projects.html
یا با کریستین لا فولت Kristen La Follette، به نشانی زیر مراجعه کنید.
(212) 854-7083,
oralhist@libraries.cul.columbia.edu

منبع :
ORAL HISTORY Spring 2013, pages: 29-30

ترجمه: علی محمد آزاده



 
تعداد بازدید: 3948


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 95

توپخانه ما پشتیبان دو گردان تانک البعث و خضیران بود. ما در منطقه دزفول مستقر بودیم. روز عملیات فتح‌المبین شاهد بودم چگونه سازمان ارتش عراق مانند خشتی که در آب انداخته باشند از هم گسیخت و رفته‎‌رفته از هر سو فرو ریخت. ساعتی بعد از حمله نیروهای شما بود که تازه ما پی بردیم چه حمله وسیعی آغاز شده است. ساعت 12 شب دستور رسید به طرف نیروهای شما گلوله پرتاب کنیم. هر چه گلوله می‌انداختیم می‌گفتند «کم است، بیشتر.»