مرکز فرهنگی ناظم حکمت برگزار می‏کند: گردهمایی نقد ادبی



مفهوم «ادبیات جهان» را نخستین بار گوته ضمن گفتگو با دوستش یوهان پیتر اکرمن در 31ام ژانویه 1827 به کار برد، اما بحث درباره آن به طور خاص از اواسط قرن بیستم شکل گرفت. با آن که کسی نمی تواند برای ادبیات محدوده‏ای تعیین کند، اما با آثار افرادی چون دیوید دامروش، پاسکال کازانوا و فرانکو مورتی این رشته به حوزه مطالعاتی بدل شد.

با ورود به قرن بیست و یکم فهم ما از «ادبیات جهان» گسترش یافته است و فراتر از مجموعه آثار کلاسیک اروپایی رفته است و به پای به عرصه مجموعه گوناگونی از فرهنگ‏های ادبی و بازتاب‏های آنها و تأثیراتی است که از قدرت‏های سیاسی، اقتصادی و مذهبی فراگیرنده جهان پذیرفته‏اند. از این رو روابط قدرت‏های جهان، فراقومیت‏گرایی، ترجمه و نسبیت اهمیت بسیار یافته‏اند.

ادبیات جهان با جدیت مورد مطالعه است و آشکارکننده پرسش‏ها و پاسخ‏های جدید برای درک دیگر رشته‏ها است و ابعاد تازه‏ای را آشکار می‏کند.

مرکز پژوهشی دانشگاهی شرق مدیترانه در استانبول در همایش 14ام خود به دنبال پاسخ‏های تازه با طرح پرسش‏های تازه درباره جهان ادبیات است و می‏خواهد این پرسش را طرح کند که آیا ممکن است یک نظام ادبی در جهان ایجاد کرد که در آن روابط قدرت همواره در تغییر باشد؟

تمام مقالات ارائه شده درگردهمایی پیش از گردهمایی در کتاب شرح مباحث که دارای شابک (ISBN)خواهد بود، منتشر می شود.


5 – 3 نوامبر سال 2014
استانبول، ترکیه
طرح سوالات:
info@litcriconference.org
نشانی سایت: http://www.litcriconference.org
محل برگزاری: مرکز فرهنگی ناظم حکمت
برگزار کننده: مرکز پژوهشی دانشگاهی شرق مدیترانه DAKAM


موضوعات:
1- نقد ادبی و تاریخ نگاری

- مباحثی در مورد تاریخ و ادبیات
- دیدگاه‏های جدید در مورد تاریخ و مطالعات موردی
- تاریخ نگاری تاریخ ادبیات

- نقد ادبی و نظریه انتقادی
- عینی بودن و ذهنی بودن در نقد ادبی
- ابزارهای جدید و تاریخ نقد ادبی

- نظریه و عمل
- مطالب مهم در مورد نظریه ادبی
- مولف منتقد: متون نظری مولفان

- مطالعات بین رشته‏ای در مورد ادبیات
- رابطه ساختاری بین ادبیات و زبانشناسی
- فلسفه وداستان
- زبان، فرهنگ و شعر
- سیاست، جامعه شناسی و مبارزه طبقاتی

- تاریخ نشر، کتب و کتابخانه‏ها
- رسانه‏های جدید و ادبیات: نظریه و مطالعات موردی
- مطالعات موردی واژه شناسی و دیدگاه‏ها
- تعاریف و مفاهیم نهضت‏ها یا دوره‏های ادبی

2- ادبیات جهان

«ادبیات جهان»
- مفهوم ادبیات جهان
- جایگاه ترجمه در صحنه ادبیات
- ادبیات پس از شرق گرایی
- جهان وطنی
- جایگاه ادبیات مقایسه‏ای
- عملکرد روابط قدرت
- پشتیبانی ادبیات
- فعالیت‏ها، آموزش و نمایشگاه‏ها

3- مبحث قالب‏ها

نوآوری در ادبیات

قالب‏های جدید در سراسر تاریخ داستان ادبیات
تغییر برداشت اجتماعی و اقتصاد ادبیات
«پیشرفت» در تاریخ ادبیات
مفهوم «تازه» در نظریه ادبیات رئالیست، مدرنیست و پست مدرن

تفاوت در داستان

زبان داستان، دستور زبان و زبان معمول
سبک و زبان خاص ادبیات
سبک، ترکیب بندی و ساختار
تحلیل مقایسه‏ای متون ادبی بر اساس تمایزات
تمایزات به لحاظ جغرافیا و دوره
اثرات تغییرات سیاسی و اجتماعی
تبیین طبقه بندی اجتماعی
ادبیات جهان و تفاوت‏ها

بی قاعدگی در ادبیات

جدایی از سبک‏ها و قالب‏های سنتی به عنوان روش خودآگاه بیان
بی‏قاعدگی و زیباشناسی
بی قاعدگی به عنوان دیدگاهی انتقادی
ایدئولوژی، مقاومت و ادبیات
گرایش‏های معاصر و ادبیات تجربی
سیر قالب‏های جدید: وبلاگ، کتاب اینترنتی، رسانه‏های دیجیتال و اجتماعی
اجرا و شعر
زندگی نامه مؤلفان و شعرا

ترجمه: اصغر ابوترابی



 
تعداد بازدید: 5143


نظر شما

 
نام:
ایمیل:
نظر:
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 95

توپخانه ما پشتیبان دو گردان تانک البعث و خضیران بود. ما در منطقه دزفول مستقر بودیم. روز عملیات فتح‌المبین شاهد بودم چگونه سازمان ارتش عراق مانند خشتی که در آب انداخته باشند از هم گسیخت و رفته‎‌رفته از هر سو فرو ریخت. ساعتی بعد از حمله نیروهای شما بود که تازه ما پی بردیم چه حمله وسیعی آغاز شده است. ساعت 12 شب دستور رسید به طرف نیروهای شما گلوله پرتاب کنیم. هر چه گلوله می‌انداختیم می‌گفتند «کم است، بیشتر.»