با چه کسی باید مصاحبه کرد؟
در تاریخ شفاهی پژوهشگران میباید برای انتخاب افراد مطلع، رویکردهای نظامدار و عملی اتخاذ کنند. این شیوه برای اطمینان از مصاحبههای انجام شده مفید است که مصاحبه با گسترة وسیعی از افراد کلیدی انجام شود نه این که فقط بیانگر نگرشهای تعداد قلیلی از افراد حاشیهای یا گروهها باشد. انتخاب نظامدار افراد مطلع را نمونهگیری نام نهادهاند. فنون نمونهگیری انواع آن که در حوزه روششناسی تاریخ شفاهی جای دارد برای تصمیمگیری درباره افرادی که باید با آنها مصاحبه انجام شود، مفید است. در زیر به انواع نمونهگیری پرداخته میشود:
1ـ نمونهگیری هدفمند(1) : مصاحبه با افراد در این شیوه بر پایه مفروضات طرح تحقیق انجام میشود و افراد مطلعی میباشند که میتوانند بهترین اطلاعات را ارایه دهند. دراین شیوه، سرعت، درک موجود از موضوعات پیچیده و اعتبار یابی یافتههای به دست آمده، سایر شیوهها را میتواند بهبود ببخشد.
2ـ نمونهگیری سهمیهای(2) : در این شیوه انواع یا تعداد خاصی از افراد مطلع برای مصاحبه تعیین میشوند. این شیوه به پژوهشگر اطمینان میدهد که همه افراد یا گروههای کلیدی برای مصاحبه یا مشورت انتخاب شدهاند.
3ـ نمونهگیری شبکهای(3) : این شیوه برای انجام مصاحبه با افرادی مفید است که دستیابی به آنها دشوار است. افراد کلیدی که دارای دانش یا موقعیت خاصی هستند، بر این عادتاند که با افرادی از جمعیت خودشان ارتباط برقرار کنند. بعد از مصاحبه از این افراد باید خواسته شود که پژوهشگر را به سایر افراد گروه خود معرفی کنند.
4ـ نمونهگیری خودبهخودی(4) : پژوهشگران در برخی مواقع میتوانند مصاحبه خودبهخودی انجام دهند. این امر اغلب زمانی اتفاق میافتد که پژوهشگر مشاهدهای را ترتیب داده است و شانس برخورد یا گفتگوی اتفاقی با فردی جالب یا مرتبط با موضوع را پیدا کرده است. حتی ممکن است افرادی را بیابند که در گذشته از مصاحبه امتناع میکردند و با مشاهدة دیگران که با پژوهشگر گفتگو میکنند، رفتار خود را تغییر میدهند و آمادگی گفتگو را پیدا میکنند.
ریخت شناسی مصاحبه
ریخت و شکل مصاحبه دربردارنده گفتگوی نظامدار و گوشسپاری به افراد است و برای انجام یک مصاحبه مفید نیازمند:
1ـ برقراری ارتباط خوب، مناسب، راحت و استفاده از مهارتهای برقراری رابطه است.
2ـ توانایی پرسیدن سؤالهای کارآمد، استفاده از ترغیب کردن، یادآوری، و کندوکاو در مواقع ضروری است.
3ـ تدوین مصاحبهنامه و این راهنما فهرستی از مقولهها، حیطهها، موضوعات و سؤالهایی است که پژوهشگر تاریخ شفاهی میخواهد آنها را بررسی کند.(5)
4ـ مصاحبه نیازمند شرایط زیر نیز است:
ــ بحث با سایر پژوهشگران و افراد کلیدی است تا به مصاحبهگران برای انتخاب مصاحبهشنوندگان مناسب کمک کنند.
ــ موقعیت مصاحبه باید راحت، بیطرفانه، در دسترس و به دور از عواملی باشد که در مصاحبه وقفه یا گسیختگی ایجاد میکنند.
ــ یک ضبط صوت ساده و یا دیجیتالی برای ضبط گفتگوها و باطری و شارژ و برچسب و ...
5ـ پژوهشگر برای انجام مصاحبه نیازمند مهارتهای مصاحبه است تا:
ــ در گفتگوهای رسمی بتوانند گفتگوهای غیر رسمی را هدایت نمایند.
6ـ مصاحبه میتواند تحت تأثیر عوامل زیر قرار گیرد:
ـ سوگیری مصاحبهگر: این سوگیری شامل علایق، تجارب و انتظارات پژوهشگر است و میتواند مصاحبه را تحت تأثیر قرار دهد.
ــ سوگیری افراد مطلع: در این نوع سوگیری افراد مطلع بجای این که نظرات شخصی خود را بگویند، ممکن است پاسخهایی بدهند که فکر میکنند پژوهشگر میخواهد آنها را بشنود.
پاسخدهندهها ممکن است رفتاری را در گروه بزرگنمایی کنند یا جزئیات رفتارهایی را که از آنها شرمنده یا ناراحت هستند مطرح نکنند.
1. Purposive sampling
2. Quota sampling
3. Network sampling
4. spontaneously
۵. حسن رفیعی، روشهای تحقیق بین رشتهای کیفی و کمی، ص 416 ـ 417 نقل از:
Stimson GV, Fitch C , and Rhodes T, 1998, the Rapid Assessment and Response, World Health organization, Geneva.
فائزه توکلی
مسئول کارگروه تاریخ شفاهی انجمن علمی ایرانی تاریخ،
پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
faezehtavakoli@yahoo.com
تعداد بازدید: 6664








آخرین مطالب
پربازدیدها
اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی-49
دو ساعت از زخمی شدنم گذشته بود. هوا کمکم روشن میشد. همچنان مشغول خواندن قرآن بودم. تنهایی و زخم را فراموش کرده بودم. ناگهان متوجه شدم دو نفر از سربازان شما در فاصله نسبتاً زیادی به طرفم میآیند. خوشحال شدم. جان تازهای گرفتم و با تمام قوا فریاد زدم. هر چه فریاد میکردم آنها نمیشنیدند. بالاخره هم مسیرشان را تغییر دادند و به طرف دیگر رفتند.






