معرفی کتاب پاکسِتان
هجده روایت از خدام و زوار اربعین شبه قاره در سیستان و بلوچستان
پاکسِتان به کوشش احسان قائدی وانانی، مجموعهای است از هجده روایت میدانی از ده نویسنده درباره زائران شبه قاره؛ زائرانی که از مرزهای میرجاوه و ریمدان خود را به ایران میرسانند تا در موکبهایی که چند سالی است برپا شده نفسی تازه کنند و ادامه مسیر را به سمت زیارت اربعین پیش بروند. این روایتها سرشار از مهماننوازی مردم سیستان و بلوچستان است.عطر فلفل
خودبومنگارهای از سفر به ایالت بلوچستانِ پاکستان
کتاب عطر فلفل، نوشتۀ محمدعلی جعفری، روایتی از سفر به کویته پاکستان در ایام قبل از اربعین. بهرغم همسایگی، اطلاعات و تصاویر زیادی از پاکستان در ذهن ایرانیان وجود ندارد. از این رو، این روایت و سفرنامه، جمله آثاری است که این خلأ را پر میکند و به آشنایی بیشتر با شیعیان پاکستان میانجامد.نقد و بررسی کتاب «آن سوی دیوار»
تسخیر سفارت آمریکا به روایت حبیبالله بیطرف
جلسه نقد و بررسی کتاب «آن سوی دیوار» دوشنبه 12 آبان 1404 با حضور راوی، تدوینگر و پژوهشگران در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد. در ادامه متن سخنرانی حسن بهشتیپور در این جلسه را میخوانیم؛ هر ساله با فرارسیدن سیزدهم آبان، بحث درباره چرایی و چگونگی تسخیر سفارت آمریکا در تهران دوباره در فضای عمومی و دانشگاهی زنده میشود. این رویداد نه فقط یک لحظۀ تاریخی، بلکه نقطۀ عطفی در بازتعریف روابط ایران و آمریکا و هویت سیاسی نسل انقلاب بود.از جوانرود تا پیرانشهر
روایت رضا محمدینیا
کتاب از جوانرود تا پیرانشهر روایت زندگی و مبارزات سردار رضا محمدینیا است که مسئولیتهایی چون جانشینی منطقه هفت سپاه پاسداران، فعالیت در بخشداری جوانرود، حضور در جبهههای جنوب، تبلیغات قرارگاه حمزه سیدالشهدا و فرماندهی سپاه پیرانشهر را بر عهده داشت.مطالعه انتقادی و علمی دو جلد کتاب دکتر حسین علایی:
تحلیل تاکتیکی، راهبردی و محدودیتها
نوشتار حاضر با عنوان «مطالعۀ انتقادی و علمی دو جلد کتاب دکتر حسین علایی: تحلیل تاکتیکی، راهبردی و محدودیتها»، پژوهشی است که به بررسی و ارزیابی تحلیلی اثر دو جلدی «تاریخ تحلیل جنگ ایران و عراق» میپردازد.نقد و بررسی کتاب مطبخ: خاطرات اسیر آزاد شدۀ ایرانی باباعلی (سبزعلی) رمضانپور
زندگی در اردوگاه تکریت 12
رمضانپور در صفحه 9 آشنایی اولیهاش را با بسیج و پایگاه و مسجد محل به خطا مربوط به زمانی میداند که «سال آخر بودم و باید دیپلمم را میگرفتم». این بدان معناست که در سن 18 سالگی است و باید سال 1362ش باشد، اما او چند سطر بعد زمان حضورش را در بسیج محل زندگانیاش در شهر بابل، بلافاصله در پی انفجار نخستوزیری در 8 شهریور1360 ذکر میکند. یعنی در سن 16 سالگی.فرماندۀ رئوف
روایت عبدالمحمد رئوفینژاد
کتاب فرماندۀ رئوف، روایت زندگی و مبارزه سردار عبدالمحمد رئوفینژاد است. وی در دوران دفاع مقدس، مسئولیتهایی چون فرماندهی سپاه اندیمشک، سپاه دزفول، تیپ و سپس لشکر ۷ ولیعصر(عج) را بر عهده داشت. این اثر، تاریخ شفاهی زندگی و تجربیات وی را در قالب نوزده گفتوگو، از کودکی تا پایان جنگ تحمیلی و با اشاراتی به مسئولیتهای پس از آن، بازتاب داده است. اجرای مصاحبهها و تدوین ابتدایی را سردار عبدالمحمد کوچککوتیانی، از همرزمانِ راوی به عهده داشته و تدوین نهایی کتاب را دکتر حسین احمدی انجام داده است.فرهنگ عامه و تاریخ شفاهی
راهنمای مصاحبه و تدوین
در دنیای امروز که سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی افزایش یافته، حفظ و ثبت روایتهای شفاهی و میراث فرهنگ عامه از اهمیتی دوچندان برخوردار شده است. در این راستا، انتشار کتاب فرهنگ عامه و تاریخ شفاهی: راهنمای مصاحبه و تدوین گامی ارزشمند در مسیر توسعه دانش و مهارتهای علاقهمندان، پژوهشگران و دانشجویان حوزههای مردمنگاری، تاریخ شفاهی و مطالعات فرهنگی محسوب میشودبهداشت جنگ
روایت دکتر علی مهرابی توانا
کتاب بهداشت جنگ روایت شفاهی دکتر علی مهرابی توانا، از فرماندهان حوزه بهداشت در دوران دفاع مقدس است. این کتاب در قالب شش فصل و بیست جلسه گفتوگو، سیر زندگی راوی از تولد تا پایان جنگ هشتساله را در بر میگیرد. مصاحبهها و تدوین کتاب را محمدرضا باقری انجام داده و نشر آن بر عهده مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بوده است.بازخوانی تاریخ جنگ در آینه خاطرات:
ضرورت استانداردسازی تاریخ شفاهی و نقدی بر کتاب «راه» تاریخ شفاهی سردار محسن رضایی
ثبت و نگارش تاریخ جنگ، به ویژه دفاع مقدس، یکی از مهمترین وظایف پژوهشگران و مستندسازان تاریخ معاصر کشور است. این کار حساس و خطیر، نیازمند دقت و رعایت اصول روششناسی است تا حاصل، اثری قابل استناد و ماندگار باشد. هر تلاشی در این مسیر ارزشمند است؛ اما بدون رعایت «روش» علمی، حتی بهترین خاطرات نیز ممکن است به روایتهایی پراکنده و فاقد انسجام تبدیل شوند.1
...
آخرین مطالب
پربازدیدها
100 سؤال/8
10 نکتۀ کلیدی برای پیشمصاحبه، به ترتیب اهمیت: 1. ایجاد رابطۀ اعتماد و کاهش اضطرابِ راوی 2. سنجش توان، آمادگیِ روحی و جسمی و قابلیتِ مصاحبهپذیریِ راوی 3. شناختِ حساسیتها، خطوطِ قرمز و محدودیتهایِ راوی 4. شناسایی و ارزیابیِ کلیاتِ محتواییِ خاطرات و نقاطِ کورِ روایت 5. تعیینِ خطوطِ اصلی و چارچوبِ منسجمِ مصاحبۀ اصلی 6. آشنایی با ویژگیهایِ فردی و سبکِ گفتاریِ راوی 7. یادآوری نکاتِ مهم به راوی، بهمنظورِ آمادهسازیِ او برای گفتوگویِ اصلی 8 . جلبِ رضایتِ آگاهانه و توضیحِ حقوق و انتظاراتِ پروژه برای راوی...





