فراخوان مقاله برای شانزدهمین کنفرانس تاریخ شفاهی، پراگ

انجمن بین المللی تاریخ شفاهی قصد دارد شانزدهمین کنفرانس بین المللی تاریخ شفاهی را تحت عنوان « بین آینده و گذشته: تاریخ شفاهی، حافظه و معنی» به میزبانی جمهوری چک برگزار کند

تاریخ شفاهی بهرام بیضایی منتشر شد

تاریخ شفاهی بهرام بیضایی در گفت وگو با این هنرمند منتشر شد. کتاب «جدال با جهل» شامل گفت وگو با بهرام بیضایی توسط نوشابه امیری است که به مناسبت بزرگداشت این هنرمند تئاتر، سینما و ادبیات در کاشان، انجام شده و به تازگی از سوی نشر ثالث منتشر شده است

ضبط خاطرات، برابر با تولید سوژه برای داستان‌نویسی

محسن کاظمی، خاطره نویس گفت: تا زمانی که ذهن‌های پر خاطره افراد از بین نرفته است، فرصت ضبط خاطرات هست تا از این طریق سوژه‌های داستان‌نویسی در آینده فراهم آیند. محسن کاظمی، خاطره‌نویس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت خاطره‌نویسی در سال‌های اخیر اظهار داشت: خاطره‌نویسی در مقطع کنونی به لحاظ آماری در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. آمارها با دهه پیش بسیار متفاوت‌اند. اما در روند تدوین خاطرات و یا در قالب تاریخ شفاهی، بدون استفاده از سبک و اسلوب دقیق خاطره‌نگاری، در آینده‌ای نزدیک فاجعه‌ای به بار می‌آید. زیرا وقتی خاطرات مطالعه نمی‌شوند، کوشنده کتاب تلاشی برای دست‌یابی به صحت مطالبی که از ذهن راوی تراوش کرده است انجام نمی‌دهد. برای نمونه این روزها، در ادبیات انقلاب و تا حدودی در ادبیات دفاع مقدس رگه‌هایی از این موضوع برجسته شده است. به طوری که خاطرات گاهی در مقابل هم قرار می‌گیرند و متضاد هستند.

خاطرات و شعار‌های دوران انقلاب به قلم دانش‌آموزان سمنانی

کتاب‌های "خوشه‌های خاطره" و "رود‌های خروشان" به همت ادار ارشاد، استانداری و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان سمنان منتشر می‌شوند. خاطرات و شعار‌های بسیاری از دوران پیروزی انقلاب برای تدوین این آثار، به قلم دانش‌آموزان سمنانی گردآمده است.

مصاحبه و خاطرات، ابزار و بنیاد‌های تاریخ شفاهی اند

محمدحسین منظور الاجداد ، در نشست سرای اهل قلم گفت: مصاحبه در مقوله تاریخ شفاهی به عنوان ابزار و خاطرات به منظور بنیاد، محسوب می‌شوند. خاطرات جزئی از صورت‌های ذهنی افراد بوده و امکان فراموشی آن‌ها وجود دارد.

پرهیز از نگاه و تحلیل یک‌طرفانه به موضوع اسناد انقلاب

سجاد راعی، در نشست سرای انقلاب اسلامی گفت: در سیر تحقیق و پژوهش، با استفاده از روش اسنادی، باید از اسناد و مدارک طرف مقابل نیز بهره بگیریم تا نگاه یک‌ طرفانه به موضوع نداشته باشیم

بحث درباره چرایی انقلاب،جنبه انفعالی و کپی‌برداری داشته است

موسی حقانی، رییس موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، گفت: مهم‌ترین اصول در بررسی تاریخ‌نگاری انقلاب، بحث درباره چرایی و ماهیت، چگونگی وقوع، ثبت وقایع و رویداد‌ها و درنهایت، نتایج و دستاورد‌های انقلاب اسلامی است. بحث درباره چرایی و ماهیت‌های انقلاب،در طی این سی سال‌، بیشتر جنبه کپی‌برداری و انفعالی داشته است.

ادبیات ایران به نویسنده متفکر نیاز دارد

احمد دهقان، داستان و خاطره نویس دفاع مقدس گفت: ادبیات ایران برای تولید آثار درخور توجه به تولد نویسنده خوب نیاز دارد. پیش از این تصورم بر این بود که آموزش در تولد نویسنده موثر است. اما به این نتیجه رسیده ام که نویسنده باید با تفکر و تخیل قدرتمند، قوی شود.

جمع‌آوری خاطرات دست اول، با هدف تدوین تاریخ شفاهی و داستان

محسن کاظمی، در نشست سرای اهل قلم گفت: ثبت و ضبط خاطرات دوران انقلاب و دفاع‌مقدس در قالب تاریخ شفاهی، تا زمانی که ذهن‌ها پویا و زنده‌اند باید صورت گیرد، زیرا این خاطرات حکم سند دست اول و خامی را دارند که بعد‌ها می‌توان داستان‌های جذاب و مستندی را از آن‌ها خلق کرد.

بخش «تاریخ شفاهی» مجلس آغاز به کار کرد

مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی از افتتاح بخش «تاریخ شفاهی» در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: اولین دستاوردهای این بخش در بهار آینده آماده بهره‌برداری می‌شود.)، درباره فعالیت‌های مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: از آغاز دوره جدید مدیریت کتابخانه‌ یکی از مسایلی که احساس می‌شد باید به آن پرداخت، تاسیس واحد «تاریخ شفاهی» مجلس در دل مرکز اسناد کتابخانه مجلس بود.
...
103
 

اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 91

شما نمی‌دانید آن پسرک چه کرد و در مقابل آن ده نفر کماندوی ما چه حرکتی کرد ـ با اینکه تنها و غریب بود. برایتان گفتم که آن سرباز بیچاره به طرف پسرک نشانه رفت. پسرک دیگر گریه نمی‌کرد. او مردانه ایستاده بود و با چشمان باز به لوله تفنگی که به طرفش نشانه رفته بود نگاه می‌کرد. پس از لحظه‌ای سکوت صدای رگبار در بیابان طنین انداخت و گرد و خاک زیادی در اطراف پسرک به هوا برخاست. من به دقت ناظر این صحنه بودم. وقتی گرد و غبار فرو نشست پسرک هنوز سرپا ایستاده، خیره نگاه می‌کرد. از تعجب و حیرت کم مانده بود قلبم از کار بایستد. چطور چنین چیزی ممکن بود. پسرک ایستاده بود و با چشمان روشن و درشتش نگاه می‌کرد.