همسفر خاطرهها
خاطرهها، حقیقتیاند که در بین همه انسانها جایگاه خود را یافته و آدمی از ابتدای زندگی آن را به خوبی و شایستگی حفظ کرده است. در سطر سطر دفتر زندگی بشر، خاطرهها، اساس و چارچوب هر روابط و از همه مهمتر روابط انسانی بودهاند. خاطره اگرچه مثل شهاب میآید و با شتاب میگذرد، اما تا آخرین نفسهای آدمی و حتی سالها پس از او، میماند و ادامه حیات میدهد. خاطره، بخشی از وجود آدمی است، چه آن خاطرههایی که خاص اوست و چه آنهایی که مالکان دیگری دارد. خاطره و انسان، دو چشم همیشه بیدارند برای نگریستن به آنچه بوده و گذشته، خوب یا بد.پژوهش تاریخی، بحران روش
برای روشن شدن مقوله روششناسی ابتدا باید به تعریف مفاهیم پرداخت. خلط مفهومی نابجایی میان روششناسی و روش تحقیق صورت گرفته است، که بهتر است ابتدا این مفاهیم را روشن کنیم. برای این امر باید روششناسی را در علوم انسانی به صورت عام و در علم تاریخ به صورت خاص تعریف کنیم.توجه به مسائل علمی در فرهنگ مردم
«طایفه سرلک شاخهای کهن از ایل بختیاری» کتابی در زمینه قومپژوهی به قلم رضا سرلک است که به تازگی از سوی انتشارات طهوری در قطع رحلی منتشر شده است. سرلک، متولد سال 1313 الیگودرز، لیسانس زبان انگلیسی و فوقلیسانس کتابداری و مدیریت دارد و از سال 1338 در کتابخانه دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به عنوان کتابدار مشغول فعالیت بوده و چند سال قبل از بازنشستگی مدیریت این کتابخانه را به عهده گرفته است.عینیت؛ گزارههای مقبول اهل تاریخ
موضوع این گفتگو شاید یکی از سهلترین و در عین حال صعبترین موضوع پژوهشهای تاریخی است. موضوعی بسیار بااهمیت که از روزی که ارسطو تاریخ را فضل دانست، تا امروز معضل اهل تاریخ بوده است. عینیت در پژوهشهای تاریخی یا عینیت در تاریخ موضوع این گفتگو است.تاریخ و روایت
مبحث تاریخ و روایت و نسبت بین این دو از مباحثی است که به رغم سابقه نسبتاً طولانی در خارج از ایران، چند سالی است در حوزههای تاریخنگاری کشور و در محافل دانشگاهی و غیردانشگاهی مطرح شده است. البته متأسفانه این موضوع به طور کامل طرح و پردازش نشده و جسته و گریخته، گاه کسانی به ذوق از آن سخن گفتهاند.پرهیز از شعار دادن
اکبرصحرایی، روانی قلم و نوشتههایش را در پیچ و تابهای فراوان زندگیاش یافته است. از دوران نوجوانی و جوانی و علاقهاش به فوتبال و خواندن و داستانهای کلاسیک. با فرمان حضرت امام خمینی دربارة غائلة کردستان از اردوی تیم فوتبال به اردوی جنگ نقلمکان میکند و پس از آن وارد سپاه میشود. در همان روزگار است که در دهلاویه شهادت شهید چمران را به چشم میبیند. سی وپنج ماه حضور در جبهههای نبرد و حضور در شش عملیات جنگی را از افتخارات خود میداند و به آن میبالدجلال را همهجانبه ببینیم
چهل سال از درگذشت جلال آل احمد گذشته است. او که 18 شهریور سال 1348 در اسالم گیلان بدرود حیات گفت، چه در زمانی که زنده بود و چه در سالهای پس از درگذشتش، موافقان و مخالفانی داشت. به این ترتیب که گاه او را مقالهنویس دانستهاند و گاه نویسندهای خلاق که سبکی متفاوت را در ادبیات ایران پایه گذاشته است. در این میان آنچه دارای اهمیت است، نام «آل احمد» است که چهل سال پس از مرگش نیز هنوز بر سر زبانهاست. دراین باره با کامران پارسینژاد به گفتوگو نشستهآیم.تراژدی صنعتگران بدفرجام
از مجموعه کتابهای «موقعیت تجار وصاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی» تاکنون سه کتاب منتشر شده است. کتابهایی که در ردهبندی تاریخ شفافی اقتصاد دستهبندی میشوند و نگاهی تازه به زندگی صنعتگران نسل اول ایران میاندازند. در گفت وگوی پیش رو هر دو نویسنده از شکلگیری ایدهی نگارش کتاب میگویند و مشکلاتی که در فرآیند کار با آن مواجه شدند.مصاحبه با دبیر اجرایی دومین همایش تاریخ شفاهی ایران
همزمان با سی امین سالگرد دفاع مقدس، پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، دومین همایش تخصصی تاریخ شفاهی را با محوریت تاریخ شفاهی دفاع مقدس، در روزهای هفتم و هشتم مهر ماه سال 1389 برگزارمی کند. به همین مناسبت با غلامرضا عزیزی، دبیر اجرایی این همایش، مصاحبه ای به شرح ذیل انجام دادیمیادمانهایی از محمدباقر رنجبر آذرفام معلم قرآن و دانشجوی شهید*
قیام 29 بهمن تبریز با شهادت یک دانشجو- محمّد تجلی- آغاز شد لیکن محمّد تجلی تنها دانشجوی شهید این قیام حماسهآفرین نبود، محمدباقر رنجبر آذرفام و زنوزی از شهدای دیگر این قیام هم دانشجو بودند. در میان شهدای این قیام محمدباقر رنجبر آذرفام از ویژگیهای بارزی برخوردار است. وی علاوه بر دانشجو بودن معلم قرآن مسجد ارشاد محله حکمآباد تبریز بود. محمدباقر با شهادت خود درس عملی مبارزه را به قرآنآموزان کلاس آموخت. پس از وی مسجد محل فعالیت او کانون مهم مبارزه در محله حکمآباد تبریز گردید که در حوادث حزب خلق مسلمان، به کینهخواهی از یاران امام خمینی به آتش کشیده شد....
44