تاریخ و زبانهای تاریخ در مصاحبه تاریخ شفاهی
«این امر در مورد رسانهها نیز صدق میکند: آنها حرف میزنند، یا چیزی در فضای رسانهای گفته میشود، اما به نحوی که احتمال واکنش از هر نقطهای را از بین ببرد. به همین علت است که انقلاب در این حوزه-یا به عبارت بهتر و در یک کلام، انقلاب در همه جا- منحصراً با میدان دادن به امکان بروز واکنش تحقق مییابد. با این وجود، حتی پیشفرضِ وقوع چنین احتمال سادهای نیز مستلزم ریشهکنیِ ساختار کنونی رسانهها و بنیاد مجدد آن بر طرحی نو است.»تاریخ شفاهی: سمینار روشهای داستان زندگی
متن پیش روی یک سیلابس یا طرح درس/سمینار تاریخ شفاهی برای رشته انسانشناسی است که در نیمسال زمستان 2012 در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آلبرتای کانادا توسط دکتر اندی پالمر (Andie Palmer) ارایه شده است. در این طرح درس همه جزئیات مورد نیاز یک مدرس برای ارایه تاریخ شفاهی در دانشگاه اعم از منابع، تکالیف دانشجو، برنامه سر کلاس، سمینار و .... آمده است. البته روشن است که منابع این سیلابس متناسب با موضوعات مبتلابه در کانادا انتخاب شدهاند.تاریخ شفاهی در دبیرستان
تاریخ شفاهی، در بیشتر مدارس آمریکایی در قالب بخشی از درس تاریخ وجود دارد. آنچه در ادامه آمده است نمونهای از این دست است که مرکز طرح حفظ تاریخ آرکانزاس در آمریکا برای استفاده در دبیرستان ها ارایه کرده است. ارایه جزئیات فعالیت ها، شرح منابع، محتوی هرجلسه، وظایف دانش آموزان و آموزگاران، معرفی فرم ها و ... همه نکاتی هستند که در این نمونه به خوبی قابل رؤیت است. امید داریم این نمونه بتواند پس از بومیسازی کمکی باشد برای تنظیم سرفصلهای واحد درسی تاریخ شفاهی در مدارس داخلی.روند مصاحبه ویدیویی مرکز تاریخ شفاهی دانشگاه کلمبیا
در 15 سال گذشته، 500 ساعت تاریخ شفاهی با کیفیت پخش ویدیویی، روشهای سنتی تاریخ شفاهی – که در آن تناسب و تحقیق دو هستهی اصلی مصاحبه هستند – با فضای استودیویی تطبیق داده شدند. مصاحبهها درباره تاریخ شرکت کارنگی Carnegie Corporation بودند که با مجموعه مصاحبههایی با صاحب امتیازان کارنگی در آفریقای جنوبی، شامل اسقف اعظم بازنشسته دزموند توتو، و مصاحبه شرح زندگی جیمی کارتر که در آتلانتا با وی صورت گرفت، به اوج رسید. ورود ویدیو(تصویر) به فرآیند تاریخ شفاهی اغلب با مجموعه مصاحبههای صوتی همراه است که پیش از تعیین زمان جلسه ویدیویی، به صورت متن در آمده و به مصاحبهشونده بازگردانده میشود.سرفصلهای درس تاریخ شفاهی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
ارایه درسی با عنوان یا با محتوای تاریخ شفاهی، در بیشتر دانشگاههای معتبر جهان در دانشکدههای علوم اجتماعی یا انسانی وجود دارد. آنچه در ادامه آمده است نمونهای از این دست است که در نیمسال زمستان 2010-2011 در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (بنیاد شوآ( از سوی یکی از استادان گروه مطالعات جنسیت در دانشکده علوم اجتماعی ارایه شده و به واسطه میان رشتهای بودن ماهیت این درس از سوی گروه تاریخ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سرفصلهای این درس دو واحدی برای 12 هفته در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. ارایه جزئیات، شرح منابع، محتوی هرجلسه، وظایف دانشجویان و نحوه اعطای امتیاز به آنها نکاتی است که در این نمونه به خوبی قابل رؤیت است. امید داریم این نمونه بتواند پس از بومیسازی کمکی باشد برای تنظیم سرفصلهای واحد درسی تاریخ شفاهی در دانشگاههای داخلی.فناوری تصویری به حفظ تاریخ شفاهی کمک میکند
تاریخ شفاهی میتواند ارزشمندترین وسیله برای حفظ تاریخ محلی یک منطقه باشد. تاریخ شفاهی مجموعه اطلاعات تاریخی از طریق مصاحبه با منابع دانا با استفاده از نوارهای صوتی و نوار ویدیویی است.به اشتراک گذاشتن تاریخ شفاهی بین نسلها
به اشتراک گذاشتن تاریخ شفاهی بین نسلها راهی مهم برای حفظ داستانهایی است که ممکن است از دست برود و به نسلهای بعدی نرسد. در ادامه چند ایده برای در نظر گرفتن آورده شده اند: از فرصت استفاده کنید و با بستگانتان ملاقات کنید. در بسیاری از مواقع آنها بینشهای مهمی درباره تاریخ و نحوه به وجود آمدن خانواده دارند. با صحبت کردن درباره تاریخ خانوادگی مشترکتان با خویشاوندانی که خوب نمیشناسیدشان بیشتر آشنا شوید. بیرون آوردن آلبومهای عکس خانوادگی قدیمی میتواند واقعاً به فهمیدن اینکه با خویشاوندانتان چه رابطهای دارید و از کجا آمده اید کمک کند.درباره افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی
در این مقاله کوشش شده است تا گامهایی را که برای افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی میتوان برداشت، معرفی و بررسی کنیم. توصیههای مذکور به کسانی ارائه میشوند که در کار ضبط تاریخ شفاهی و اشاعه آثار آن دخالت دارند. هدف از توصیههای ما در این مقاله تخفیف مشکلات چند میلیون آمریکایی است که به علت ابتلا به اختلالات شنوایی، قادر به درک و فهم گفتار نیستند.نقش زبان بدن در مصاحبه تاریخ شفاهی
حرکات بدنی و ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه تاریخ شفاهی نقش بسزایی در برقراری ارتباط بین مصاحبهگر و مشارکتکننده دارد. حتی جنبههایی از این حرکات میتوانند نقشی اساسیتر از مهارتهای کلامی در برقراری ارتباط ایفا کنند.روند مصاحبههای صوتی ضبط شده در مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا
وقتی یک طرح سازماندهی و تأمین بودجه میشوند، روند عادی ما آن است که کادر لازم برای آن را اعم از مصاحبهکننده یا مشاور یا کارمند پاره وقت برای پژوهش و انجام مصاحبهها فراهم کنیم. در به کار گیری مصاحبهکنندگان ما دنبال متقاضیانی هستیم که دانش مرتبط با موضوع مورد پژوهش و تجربه مصاحبه را داشته باشند....
22
آخرین مطالب
پربازدیدها
اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی- 143
یک نکته جالب برایتان بگویم و آن این است که عده زیادی از مردم بصره از خریدن لوازم مردم خرمشهر اکراه داشتند و خرید و فروش آن را حرام میدانستند و بسیاری از مغازههای بصره و کنار خیابانها و پیادهروها پر بود از لوازم مردم خرمشهر به فروش میرفت. عدهای از مؤمنین عراقی حتی از فروشگاههای دولتی خرید نمیکردند...






