سرفصلهای درس تاریخ شفاهی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
ارایه درسی با عنوان یا با محتوای تاریخ شفاهی، در بیشتر دانشگاههای معتبر جهان در دانشکدههای علوم اجتماعی یا انسانی وجود دارد. آنچه در ادامه آمده است نمونهای از این دست است که در نیمسال زمستان 2010-2011 در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (بنیاد شوآ( از سوی یکی از استادان گروه مطالعات جنسیت در دانشکده علوم اجتماعی ارایه شده و به واسطه میان رشتهای بودن ماهیت این درس از سوی گروه تاریخ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سرفصلهای این درس دو واحدی برای 12 هفته در مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است. ارایه جزئیات، شرح منابع، محتوی هرجلسه، وظایف دانشجویان و نحوه اعطای امتیاز به آنها نکاتی است که در این نمونه به خوبی قابل رؤیت است. امید داریم این نمونه بتواند پس از بومیسازی کمکی باشد برای تنظیم سرفصلهای واحد درسی تاریخ شفاهی در دانشگاههای داخلی.فناوری تصویری به حفظ تاریخ شفاهی کمک میکند
تاریخ شفاهی میتواند ارزشمندترین وسیله برای حفظ تاریخ محلی یک منطقه باشد. تاریخ شفاهی مجموعه اطلاعات تاریخی از طریق مصاحبه با منابع دانا با استفاده از نوارهای صوتی و نوار ویدیویی است.به اشتراک گذاشتن تاریخ شفاهی بین نسلها
به اشتراک گذاشتن تاریخ شفاهی بین نسلها راهی مهم برای حفظ داستانهایی است که ممکن است از دست برود و به نسلهای بعدی نرسد. در ادامه چند ایده برای در نظر گرفتن آورده شده اند: از فرصت استفاده کنید و با بستگانتان ملاقات کنید. در بسیاری از مواقع آنها بینشهای مهمی درباره تاریخ و نحوه به وجود آمدن خانواده دارند. با صحبت کردن درباره تاریخ خانوادگی مشترکتان با خویشاوندانی که خوب نمیشناسیدشان بیشتر آشنا شوید. بیرون آوردن آلبومهای عکس خانوادگی قدیمی میتواند واقعاً به فهمیدن اینکه با خویشاوندانتان چه رابطهای دارید و از کجا آمده اید کمک کند.درباره افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی
در این مقاله کوشش شده است تا گامهایی را که برای افزایش دسترسی ناشنوایان به تاریخ شفاهی میتوان برداشت، معرفی و بررسی کنیم. توصیههای مذکور به کسانی ارائه میشوند که در کار ضبط تاریخ شفاهی و اشاعه آثار آن دخالت دارند. هدف از توصیههای ما در این مقاله تخفیف مشکلات چند میلیون آمریکایی است که به علت ابتلا به اختلالات شنوایی، قادر به درک و فهم گفتار نیستند.نقش زبان بدن در مصاحبه تاریخ شفاهی
حرکات بدنی و ارتباطات غیرکلامی در مصاحبه تاریخ شفاهی نقش بسزایی در برقراری ارتباط بین مصاحبهگر و مشارکتکننده دارد. حتی جنبههایی از این حرکات میتوانند نقشی اساسیتر از مهارتهای کلامی در برقراری ارتباط ایفا کنند.روند مصاحبههای صوتی ضبط شده در مرکز تاریخ شفاهی کلمبیا
وقتی یک طرح سازماندهی و تأمین بودجه میشوند، روند عادی ما آن است که کادر لازم برای آن را اعم از مصاحبهکننده یا مشاور یا کارمند پاره وقت برای پژوهش و انجام مصاحبهها فراهم کنیم. در به کار گیری مصاحبهکنندگان ما دنبال متقاضیانی هستیم که دانش مرتبط با موضوع مورد پژوهش و تجربه مصاحبه را داشته باشند.طرحی نو در تاریخ شفاهی
تاریخ شفاهی خانوادگی، امکانی برای گفتگوی نسلها(قسمت اول): پدرمن متولد 1295 شمسی و سرباز دوره رضاشاهی است. تقریباً تکیه کلام او در هر گفتگویی از خاطراتش، افتخار خدمت سربازی در آن سالهاست. از نظم آهنین و نظامیوار آن دوره بسی خاطرات دارد و با حسرت از دست دادن آن نظم، تاکید میکند: «هرگز آن امنیت دیگر تکرار نشد». او همچنین نقل میکند که پدر بزرگش-شاید هم پدر پدربزرگش- از مهاجران آسیای میانه- عشقآباد ترکمنستان- به خراسان شمالی بودند.چهارگام اصلی تهیه یک مصاحبهنامه
پژوهشگر قبل از شروع مصاحبه نیازمند تهیه یک مصاحبهنامه (Interview guide) است. عموماً در مصاحبههای باساختار، در مقایسه با مصاحبههای بیساختار، از مصاحبه نامه مفصل تری استفاده می شود. مصاحبهنامه شامل فهرستی از تمام سؤالات، موضوعات، و مباحثی است که پژوهشگر، علاقه مند به مطرح کردن آنها در طول مصاحبه است. این راهنما همچنین شامل دستورالعمل پاسخگویی به جوابهای داده شده، ترتیب آنها، نحوه بیان سؤالات و هرگونه سرنخ است. در مصاحبه نامه شیوههای ترغیب پاسخدهنده برای تولید اطلاعات بیشتر و گفتگو درباره موضوعات خاص نیز آورده می شود.نکاتی درباره بایگانی تاریخچه خانواده، قسمت دوم
خوانندگان دهها سوال خود را درباره چگونگی آرشیو و حفظ تاریخچه خانوادگی خود، به برترام لیونز (Bertram Lyons)، یکی از بایگانهای مرکز فرهنگ عامه امریکا در کتابخانه کنگره در واشنگتن ارسال کردند.اخیرا از او خواسته شد تا به عنوان سردبیر به انجمن بینالمللی صدا و آرشیو سمعی و بصری بپیوندد، سازمانی که هدف آن به اشتراک گذاشتن بهترین شیوهها در مدیریت اطلاعات صوتی و تصویری در سطح بینالمللی است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات موزه از دانشگاه کانزاس در سال 2009 دریافت کرد.اصول و بهترین روش برای تاریخ شفاهی
انجمن تاریخ شفاهی آمریکا متن حاضر را با عنوان «اصول و بهترین روش برای تاریخ شفاهی» بهروز و جایگزینِ متن «راهنمای ارزیابی تاریخ شفاهی» کردهاست که در سال۱۹۸۹ به تصویب رسید و در سال۲۰۰۰ بازبینی شد. تاریخ شفاهی به روش ثبت و حفظ شهادت شفاهی و ماحصل این فرآیند اشاره دارد. تاریخ شفاهی با ضبط صدا یا تصویر اولین فردی آغاز میشود که طی مصاحبهای رویدادی را شرح میدهد. مصاحبهکننده و مصاحبهشونده (به آن راوی نیز میگویند) هر دو آگاهانه قصد دارند با ثبت همیشگیِ رویدادی، به درکِ درست گذشته کمک کنند. سند کلامی یا تاریخ شفاهی، ماحصل این فرآیند است و به گونههای مختلف ثبت شده، در دسترس کابران دیگر و پژوهشگران و عامة مردم قرار میگیرد. در بهکارگیری تاریخ شفاهی نگرش انتقادی به شهادت شفاهی و برداشتها ضروری است....
22